فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

مواد استفاده شده در لوله های آبرسانی

لوله های آبرسانی

مواد استفاده شده در لوله های انتقال آب قابل شرب در سیستم لوله کشی یک خانه، با مواد استفاده شده در لوله های آب غیر آشامیدنی متفاوت است. هنگام بازسازی خانه، متعجب نشوید اگر متوجه شدید خانه شما از انواع مختلف لوله ها استفاده می کند، به خصوص در خانه های قدیمی تر که تعمیرات زیادی به خود دیده اند.

در ادامه بعضی مواد رایج استفاده شده در لوله های آبرسانی را می بینیم.

1. لوله فولاد آبکاری شده (گالوانیزه)

لوله فولادی

لوله گالوانیزه، لوله فولادی است که با روکش روی، آبکاری شده است. این پوشش گالوانیزه، لوله را از زنگ زدن حفظ می کند. این نوع لوله، زمانی رایج ترین خط لوله آبرسانی بود، اما به دلیل زمان و کار زیاد بردن، بند کشی و نصب آن، دیگر به اندازه قبل به جز در موارد خاص تعمیرات، استفاده نمی شود. اگرچه لوله های گالوانیزه برای توزیع آب همچنان در کاربردهای تجاری وسیع دیده می شود.

اگر خانه شما قبل از 1350 ساخته شده است، شما ممکن است هنوز خط آب گالوانیزه داشته باشید. طبق گفته آژانس های بازدید خانه، لوله های گالوانیزه یک عمر 40 50 ساله مفید داشته اند. اگر سیستم لوله کشی فولاد گالوانیزه شما به این سن رسیده باشد، توصیه ما به شما یک به روزرسانی و بازسازی است. اگر لوله ها هنوز در وضعیت خوبی هستند، ابزار فروشی ها وسایل مناسب برای بریدن و بند کشی لوله های گالوانیزه طبق نیازتان را در اختیار شما قرار می دهند.

2. لوله مس

لوله مسی

لوله مسی معمولا برای توزیع آب سرد و گرم و گاهی در سیستم های HVAC برای خطوط سرد کننده استفاده می شود. اگرچه زمانی در لوله های گاز هم استفاده می شد، ولی اکنون استفاده از آن در بیشتر مناطق ممنوع است. لوله کشی مس هم در زیر زمین و هم روی زمین کاربرد دارد، اما خاک می تواند مس را تحت تاثیر قرار دهد و بهتر است در صورت استفاده از آن در زیر زمین از پوشش محافظتی استفاده شود.

برای چندین سال، مس واحد طلا برای لوله های آبرسانی بود، زمانی که شهرت فولاد گالوانیزه به پایان رسید. لوله کشی مس می تواند بالای 50 سال عمر کند، اما وقتی قدیمی شود مس کم کم از بین می رود و باعث ایجاد سوراخ های نشتی می شود. اخیرا، انواع مختلفی از پلاستیک جایگزین مس شده است، اگرچه لوله های مس و لوازم آن همچنان به طور گسترده در دسترس است. به دلیل هزینه بالای مس و سختی نصب آن، بسیاری از سازنده ها از لوله های توزیع آب جایگزین به خصوص PEX استفاده می کنند.

مس ضخامت های مختلفی دارد که با اسم های M، L و K نام گذاری می شود. M نازک ترین نوع مس است. مس به روش‌های مختلف می تواند نصب شود مانند روش تراکمی، روش سفت کردن و روش لحیم کاری.

3. لوله PVC

لوله های انتقال آب

PVC مخفف پلی وینیل کلورید است. از انواع مختلف لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده برای تامین آب، PVC انواع گسترده ای برای استفاده های لوله کشی دارد، از لوله زهکشی تا منابع اصلی آب. بیشترین استفاده آن در لوله های آبیاری، خانه و لوله کشی ساختمان است. PVC همچنین در استخر و سیستم های آب معدنی کاربرد دارد. لوله PVC معمولا سفید است ولی می تواند در رنگ های دیگر هم تولید شود. با دیدن رنگ و مارک های روی لوله ها می توان نوع کاربرد آن را تشخیص داد. به عنوان مثال، لوله بنفش با حروف مشکی برای آب بازیافتی استفاده می شود. PVC ضخامت‌های مختلفی دارد که برنامه نامیده می شود. برنامه 40 در استفاده لوله ها برای توزیع آب رایج ترین هستند.

از لحاظ تاریخی، PVC یکی از اولین پلاستیک های مورد استفاده به جای مس در لوله های آبرسانی است. PVC معمولا برای لوله های آب سرد استفاده می شود چون گرما به تدریج پلاستیک را از بین می برد. همیشه قبل از استفاده از لوله های PVC برای خطوط آبرسانی آب گرم، محدودیت کد محلی را چک کنید. در خانه‌های لوله کشی شده با اولین نسل پلاستیک، معمولا PVC برای خطوط آب سرد و CPVC برای خطوط آب گرم استفاده می شود.

اتصالات PVC با استفاده از بتونه برای نرم کردن PVC و چسب PVC که بند و لوله را به هم می چسباند، ساخته می شود. اگر لوله PVC همزمان برای آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی در یک ساختمان استفاده شود، باید به طور واضح علامت گذاری شود.

4. لوله CPVC

زانویی لوله

CPVC مخففی برای پلی وینیل کلورید کلرینیت (آغشته شده با کلر) است. این اغلب (نه همیشه) پلاستیک سفید یا کرم است. این نوع از لوله می تواند تا دمای بالای 80 درجه سلسیوس یا بیشتر (با توجه به برنامه آن) را تحمل کند، پس این می تواند برای هر دو خطوط آب سرد و آب گرم استفاده شود. CPVC ضخامت بیرونی یکسان با مس و PEX دارد، پس لوازم سفت‌کاری استفاده شده در PEX و مس، برای لوله کشی CPVC نیز استفاده می شود.

مطابق با شرکت بین المللی بازرسان خانه گواهی دار (InterNACHI)، لوله های CPVC و PVC تحت شرایط خوب، بین 50 تا 75 سال عمر می کنند، اگرچه طول عمر کمتر هم در بعضی شرایط گزارش شده است.

همانند PVC، برای اتصال CPVC هم به بتونه و چسب نیاز دارید، مطمئن شوید چسبی که استفاده می کنید، مورد استفاده برای CPVC هم هست.

تبلیغات

5. لوله PEX

سیستم لوله کشی

PEX مخففی برای پلی اتیلن پیوند تقاطعی است. این بعضی وقت‌ها با عنوان XLPEL شناخته می شود. PEX به دلیل مقاوت بالا در دماهای بالا و پایین، استفاده از آن برای خطوط آب سرد و آب گرم در خانه ها وسیستم‌های گرم کننده رادیاتوری (مانند سیستم‌های زیر‌زمین رادیانت) رایج است. PEX با طول عمر بالای 50 سال، بادوام تر از مس در نظر گرفته می شود. برای لوله کش های حرفه ای، لوله گذاری PEX، به طور گسترده ای جایگزین مس و پلاستیک در لوله های آبرسانی شده است. آنها PEX را به دلیل هزینه کم واینکه بصورت رول‌های دراز لوله که حمل و نقل آن آسان است، تولید می شود، ترجیح می دهند. این لوله ها انعطاف پذیر و قابل خم شدن هستند و نیاز به لوازم و ابزار جفت‌سازی کمتری دارند و نصب آنها سریع است.

PEX به روش های مختلف می تواند متصل شود، به طور مثال ابزار سفت‌کاری و حلقه های پیچش امن شده توسط ابزار مخصوص PEX.

تبلیغات