فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

هنگام بازسازی، چگونه دیوار را خودمان رنگ کنیم؟

زمانی که دیوارهای خانه تان نیاز شدیدی به بازسازی و یک رنگ آمیزی جدید دارند، شما احتمالا وسوسه می شوید که یک قلم نقاشی بردارید و دست به کار شوید. اما قبل از اینکه شروع کنید آگاه شدن از اصول بنیادی رنگ آمیزی می تواند برای صرفه جویی در زمان و کوشش ارزشمند شما مفید باشد. کلید اصلی دست یافتن به یک سطح صاف و بدون درز است. پس از پاکسازی دیوار و اعمال یک پوشش پایه نخستین، شما می توانید توجه خودتان را به سمت لبه های بیرونی بگذارید و کم کم بر روی استفاده از یک رنگ که اتاق را به چشم زیبا می کند کار کنید.

قبل از خواندن این مقاله، پیشنهاد می کنیم دو مقاله توصیه هایی برای انتخاب رنگ فضاهای داخلی و 6 نکته برای مخلوط کردن رنگ را بخوانید و ویدئو چگونه یک اتاق را رنگ کنیم را مشاهده نمایید.

باز کردن پریز قبل بازسازی و رنگ دیوار

قسمت اول - آماده کردن محل کار

1. تمام لوازم و تجهیزات را از روی دیوار بردارید.

ابتدا دیوار را با در آوردن هر گونه دستگیره، دکمه، پریز، کلید برق، ترموستات، پوستر و سایر اجزای روی دیوار آماده کنید. آغاز کار با یک سطح صاف و بدون برآمدگی و مانع کمک می کند تا پروژه به صورت کارآمدتر پیشرفت کند.

تبلیغات
  • بیش تر اجزا را می توان به سادگی با پیچ باز کرد و از جا در آورد. مطمئن شوید که قطعات کوچک و جزئی مانند پریزها را درجای مناسب قرار دهید تا بعدا آن را در محل خود وصل کنید.
  • اجزایی که قابل جدا کردن نیستند را می توان به وسیله یک نوار نقاشی پوشش داد.
پوشاندن مبلمان هنگام رنگ کردن اتاق

2. محل کار یا اساس منزل تان را پاکسازی کنید.

جایی را پیدا کنید که بتوان وسایل و دستگاه ها و سایر متعلقات خانه را تا زمانی که پروژه تان را تمام کنید نگه دارید. اگر با پیدا کردن این مکان مشکل دارید می توانید این وسایل را به سادگی از دیواری که نقاشی می کنید دور نگه دارید. مطمئن شوید که بقیه اجزای خانه و مبلمان را با ملحفه یا نایلون پوشانده شوند تا از خراب شدن آنها جلوگیری شود.

  • رنگ آمیزی بدون استفاده از رومبلی و لحاف می تواند غیر ممکن باشد؛ بنابراین محافظت از مبلمان و وسایل خانه با استفاده از آنها ایده خوبی است حتی اگر فکر می کنید که فاصله خوبی با دیوار مورد نظرتان دارند.
  • تمام وسایل الکترونیکی را از برق بکشید و آنها را در جایی امن که مطمئن هستید آسیب نمی بینند قرار دهید.
پوشاندن کف به منظور جلوگیری از ریختن رنگ

3. یک پارچه را بر زمین بیندازید.

زمانی که می خواهید کار را شروع کنید یک پارچه یا یک نایلون را که می تواند از ریختن و ترشح کردن رنگ به زیر جلوگیری کند را روی کف زمین پخش کنید. برای محکم کاری بهتر است پارچه یا ملحفه ای انتخاب شود که حتی لبه های آن به روی دیوار کشیده شود.

  • از کاورها و ملحفه های شُل مانند روزنامه یا روتختی صرف نظر کنید؛ چراکه این مواد معمولا به اندازه کافی برای جلوگیری از خیس شدن کف و رنگی شدن آن ضخیم نیستند.
  • هیچ لازم نیست که کل کف زمین پوشیده شود. فقط جاهایی را بپوشانید که احتمال می دهید که قطرات رنگ آنجا بپاشند و فقط قسمتی از سرتاسر دیوار را که لازم است رنگ شود پوشش دهید.
تمییز نمودن دیوار قبل از رنگ آمیزی

4. سطح دیوار را به آرامی تمیز کنید.

یک پارچه تمیز یا یک تکه اسفنج را با آب گرم و مایع تمیزکننده ملایم مرطوب کنید و سپس آن را بپیچانید که آب اضافی آن تخلیه شود. پارچه را بر روی دیوار و از بالا تا پایین بکشید تا گردوخاک و سایر آلودگی هایی که می توانند مزاحم رنگ آمیزی شوند پاک شود تا دیوار به درستی آماده شود.

  • کار ساده است. شمافقط می خواهید که دیوار را تمیز کنید نه اینکه آن را کاملا خیس کنید.
  • مقدار کمی از از تری سدیم فسفات(TSP) رقیق شده می تواند برای زدودن گردو خاک و دوده از دیوار جاهای کثیف تری مثل آشپزخانه یا انباری مفید باشد.
  • اگر بر روی دیوارتان تَرَک یا حفره ای وجود دارد ابتدا آن را پُر کنید و بعد بتونه کاری و رنگ آمیزی را شروع کنید.
  • همچنین ممکن است بخواهید قبل از اینکه دیوار را رنگ کنید آن را سمباده بکشید. این کار کمک شایانی به چسبیدن رنگ به دیوار می کند.
جلوگیری از ریختن رنگ روی کف

5. سطوح کناری را با نوار نقاشی بپوشانید.

نوار نقاشی می تواند برای درست کردن لبه های بالایی و پایینی و راهروها مناسب باشد. همچنین این نوار برای سطوحی که در آوردن زدودن آنها خیلی سخت است بسیار کارآمد است مانند کلید برق. مطمئن شوید که لبه های دیوار را به دقت بپوشانید در غیر این صورت نتیجه رنگ آمیزی شما بی کیفیت و کج می شود.

  • شما می توانید نوار نقاشی را از مصالح فروشی ها و اکثر سوپرمارکت ها تهیه کنید.
  • نوارها را در سایزهای متنوع تهیه کنید. این کار به شما انعطاف پذیری بیشتری در کارگذاشتن آن و پوشاندن سطوح می دهد تا بتوانید از رنگی شدن سایر قسمت های دیوار به صورت تصادفی، که قصد رنگ کردن آن را ندارید جلوگیری کنید.

قسمت دوم - بتونه کاری

رنگ نقاشی دیوار

1. یک سطح بتونه (آستر) بخرید.

در بیشتر کارها یک زیرسازی استاندارد سفید رنگ بهترین انتخاب شماست. با این کار، رنگ جدیدی که به کار می برید دوام بیشتری خواهد داشت. یک سطح بتونه احتمالا برای زیرسازی اکثر پروژه ها کافی است.

  • همیشه قبل از رنگ کردن دیوارهای درونی، بتونه کاری کنید. این کار نه تنها به چسبیدن بهتر رنگ کمک می کند بلکه باعث کاهش تعداد لایه های رنگی می شود که باید برای رسیدن به عمق رنگ مورد نظر انجام داد نیز می شود.
  • بتونه کاری به خصوص برای زمانی که می خواهید که رنگ روشن تر را برروی یک رنگ تیره بزنید مفید است.
  • اگر شما یک دیوار را دوباره رنگ آمیزی می کنید و یک آستر و رنگ را با هم استفاده می کنید احتمالا لازم نیست که از یک آستر جداگانه استفاده کنید. اگرچه، اگر یک بخش بزرگ از دیوار را که تابه حال رنگ نشده نقاشی می کنید حتما نخست آن را بتونه کاری کنید.
نقاشی دیوار با غلتک

2. بتونه را روی سطح دیوار بچرخانید.

یک لایه بتونه را از کف تا سقف بکشید که پهن ترین قسمت های نزدیک مرکز دیوار را پوشش دهد. لایه آستر نیاز نیست که زیادی ضخیم باشد؛ هرچه قدر که این لایه صاف تر و هماهنگ تر باشد، رنگ راحت تر روی آن می نشیند.

  • سعی کنید هیچ قسمتی از دیوار را فراموش نکنید چرا که ناهماهنگی دیوار می تواند بر روی رنگ نهایی کار شما تاثیر بگذارد.
نقاشی دیوار با قلم

3. از یک قلم رنگ مخلوط کن برای پُرکردن شیارها استفاده کنید.

با نوک قلم بتونه را روی قسمت های تنگ و شکاف هایی که دسترسی به آنها مشکل است بکشید. حتما توجه ویژه ای به گوشه ها، فرورفتگی ها و فضاهای اطراف ادوات و ملزومات دیوار داشته باشید. سعی کنید تا جایی که می توانید ضخامت قسمت هایی که زاویه دار هستند را با سایر قسمت ها هماهنگ کنید.

  • با استفاده از همسان ساز ها و صاف کن ها سطح دیوار را صاف کنید .این کار را چندین مرتبه و درجهات مختلف انجام دهید.
  • برای افزایش دقت کار در خطوط و کنج ها حتما از چسب نقاشی استفاده کنید.
صبر نمودن جهت خشک شدن رنگ

4. بگذارید آستر کاملا خشک شود.

چهار ساعت به لایه آستر برای خشک شدن زمان بدهید. بهتر است سطح دیوار قبل از اینکه لایه های بعدی رنگ کشیده شوند خشک باشد. در واقع خیلی راحت تر هستید اگر بتونه را بعد از ظهر یا غروب اعمال کنید و روز بعد به سراغ ادامه رنگ آمیزی بروید.

  • رنگ آمیزی بر روی آستر خیس ممکن است باعث تیره شدن یا لَک شدن لایه های بعدی شود.
  • با باز گذاشتن پنجره یا روشن کردن یک پنکه سقفی یا استفاده از یک فَن (کولر) اجازه دهید هوا در محل کارتان جریان داشته باشد.

قسمت سوم - رنگ آمیزی دیوار

رنگ سبز دیوار

1. رنگ مناسب را انتخاب کنید.

وقتی صحبت از نقاشی دیوار می شود انتخاب های زیادی ممکن است در دسترس شما باشد. فقط رنگ نقاشی مد نظر نیست بلکه باید بافت مناسب رنگ و پایانی را که برای دیوارتان انتظار دارید نیز در نظر گرفته شود. برای مثال پاستل برای رنگ آمیزی و روشن کردن سرویس بهداشتی یا اتاق خواب مناسب است در حالی که سایه های تیره تر می تواند حس بزرگ بودن و دلباز تر شدن را به فضاهای عمومی مثل آشپز خانه القا کنند.

  • تمام وسایل مورد نیازتان را به یک باره تهیه کنید تا بتوانید بدون توقف کردن کارتان را به اتمام برسانید. یک سطل رنگ معمولا می تواند برای رنگ آمیزی دیوارهای حدودا 38 مترمربع فضا کافی باشد.
مخلوط کردن رنگ برای دیوار

2. رنگ را کاملا مخلوط کنید.

از یک همزن الکتریکی یا مخلوط کننده دستی استفاده کنید تا رنگ به صورت یکسان پخش شود حتی اگر رنگ از زمان خرید مخلوط شده بود. این کار از جدا شدن چربی ها و رنگدانه ها جلوگیری می کند و نتیجه این کار پوشش بهتر و صاف تر شدن دیوار است. زمانی که رنگ بافت کاملا یکسانی پیدا کرد آماده است.

  • برای اینکه از ریختن رنگ و کثیف کاری جلوگیری کنید رنگ را قبل از مخلوط کردن در یک سطل بزرگ تر خالی کنید.
  • مخلوط کردن رنگتان برای شروع پروژه امری ضروری است، هم برای کسانی که به تازگی کارشان را شروع کرده اند و هم برای کسانی که مدتی طولانی است به رنگ آمیزی مشغول اند.
رنگ کردن لبه های دیوار

3. قلم رنگ آمیزی را به دست بگیرید و لبه ها را رنگ کنید.

نوک قلمتان را دوبار داخل رنگ کنید و اجازه دهید قطرات اضافی آن بریزد. سپس رنگ را با لبه های قلمتان روی دیوار بکشید، و از یکی از گوشه های بالایی اتاقتان شروع کنید. خط چسب نقاشی را دنبال کنید و با استفاده از حرکت خطی دیوار را طوری رنگ کنید که محیط دیوار(دور دیوار) رنگ شده باشد.

  • رنگ آمیزی ضلع های بیرونی دیوار به شما اجازه می دهد که بقیه دیوار را با استفاده از غلطک به راحتی نقاشی کنید.
  • به صورت دوره ای توقف کنید تا زمانی که اثر قلم کمرنگ شد قلمتان را دوباره رنگی کنید.
  • ایده خوبی است که کارتان را با رنگ آمیزی اطراف لبه ها شروع کنید، چراکه این کار دشوارترین قسمت رنگ آمیزی است. اگر آن را در ابتدای کار رنگ آمیزی انجام دهید پس از انجام آن هنوز تازه نفس هستید، بنابراین کمتر دچار اشتباه می شوید.
رنگ با حرکت غلتک

4. میانه دیوار را رنگ آمیزی کنید.

پس از اینکه کارتان با لبه های خارجی دیوار تمام شد، از یک غلتک پهن استفاده کنید تا مراقب مرکز دیوار باشید. بهترین روش برای نقاشی با غلتک الگوی تناوبی : M یا W است به این صورت که آنقدر غلتک را با این الگو در بخش مورد نظر بکشید تا کاملا پُر شود. سپس می توانید همین الگو را مکررا در بخش دیگری انجام دهید.

  • یک غلتک بلند می تواند به شما کمک کند که به بخش های بالایی دیوار ( نزدیک به سقف) دسترسی پیدا کنید. مطمئن شوید که لبه ها را حین رنگ آمیزی پوشش دهید.
  • فقط مقداری رنگ استفاده کنید که لازم دارید تا بتونه را پوشش دهد. اگر غلتک را بیش از حد خیس کنید باعث می شود چکه های رنگی ناخوشایندی بر سطح رویین دیده شود.
خشک شدن رنگ دیوار

5. لایه های اضافی اعمال کنید.

بسته به این که می خواهید رنگ جدید تا چه حد ضخیم باشد می توانید با غلتک برای دومین یا حتی سومین بار به دیوار لایه اضافه کنید. این لایه های اضافی را همانند همان لایه اول اعمال کنید، اول از لبه های بیرونی دیوار شروع کنید و کم کم به سمت سطح داخلی نزدیک شوید.

مطمئن شوید که 2 تا 4 ساعت به هر لایه اجازه خشک شدن بدهید تا رنگ تازه را اضافه کنید.

  • اکثر دیوارها به بیش از دولایه رنگ آمیزی نیاز ندارند. اگرچه، لایه های اضافی می تواند برای دیوارهایی با بافت ضخیم یا زمانی که نقاشی بر روی یک رنگ تیره تر است مفید باشد.
  • برای جلوگیری از درزهای مشخص به سمت بخش های داخلی دیوار بروید، که این مورد شامل اطراف لبه ها نیز می شود.
منتظر خشک شدن رنگ

6. اجازه دهید رنگ آمیزی تان شب روی دیوار بنشیند.

آخرین بررسی را انجام دهید تا اطمینان یابید قبل از اینکه روز تمام شود اثری از نقطه های کوچک، توده ها، لکه ها یا سایر ناهماهنگی ها نباشد. مطمئن شوید که به لایه رویین دوبرابر مقداری که به بتونه زمان دادید اجازه بدهید که خشک شود. ضمنا از لمس رنگ قبل از آنکه خشک شود خودداری کنید تا از لکه شدن رنگ جلوگیری شود. مشاهده می کنید که دیوار شما به خوبی بازسازی شده است.

پیشنهاد می کنیم دو مقاله توصیه هایی برای انتخاب رنگ فضاهای داخلی و 6 نکته برای مخلوط کردن رنگ را بخوانید و ویدئو چگونه یک اتاق را رنگ کنیم را مشاهده نمایید.

  • معمولا چیزی در حدود 24 تا 48 ساعت طول می کشد تا رنگ داخل خانه کاملا آماده شود و در این مدت باید از رنگ مراقبت شود.
  • فراموش نکنید که چسب نقاشی را بعد از اینکه از ظاهر دیوار رضایت داشتید بَردارید.

نظرات:

سوال: پس از چه مدتی می توانم نوار نقاشی را روی سطح رنگ شده کار بگذارم؟

پاسخ: باید حداقل دو روز تا کار گذاشتن نوار نقاشی بر روی سطح رنگ شده صبر کنید.

سوال: پذیرایی خانه ما به رنگ مشکی و قرمز رنگ شده است. آیا بتونه میتواند آن را پوشش دهد؟

پاسخ: بله، اصلا نگران این مسئله نباش. بتونه میتواند هر رنگی را پوشش دهد.

سوال: آیا هر زمان که بخواهم سطحی را رنگ کنم نیاز است که از بتونه استفاده کنم؟

پاسخ: اگر یک دیوار را که قبلا رنگ شده است میخواهید رنگ کنید استفاده از آستر(بتونه) و رنگ به صورت یکجا میتواند مسئله را حل کند. اگر میخواهید قسمت بزرگی از یک دیوار رنگ نشده را رنگآمیزی کنید بهترین کار استفاده جداگانه از بتونه است.

سوال: نقاشی را از بالای دیوار شروع کنم یا پایین دیوار؟

پاسخ: شروع کردن از یک گوشه بالایی دیوار و به تدریج پایین آمدن کار شما را به طور شایانی راحت تر و سریع تر میکند، مخصوصا زمانی که شما به آخر پروژه نزدیک شده اید. اما اگر از پایین شروع کنید و تدریجا به سمت بالا حرکت کنید، میتواند کار شما را به شدت دشوار کند و اگر از کار کردن طولانی مدت خسته باشید باعث میشود که پتانسیل شما برای اشتباه زیاد شود.

سوال: دیوار من یک حفره دارد. بهتر است اول آن را پر کنم یا فرایند تمیز کردن را روی آن اعمال کنم؟

پاسخ: همیشه قبل از ورود به فاز پاکسازی ابتدا کار پرکردن، درز گیری و سمباده کشی را انجام دهید. شما باید مطمئن باشید سطحی که میخواهید روی آن کار کنید تا جایی که ممکن است صاف و هموار باشد.

سوال: برای حصول بهترین نتیجه در صورتی که بخواهیم یک دیوار سبز را به رنگ بنفش نقاشی کنم باید چه کاری انجام بدهم؟

پاسخ: اول باید دیوارتان را سفید و سپس به رنگ بنفش رنگآمیزی کنید. اول باید لایه هایی متعددی رنگ سفید بزنید و بعد دیوار را بنفش رنگ کنید.

سوال: ابتدا رنگ های روشن را بزنم یا رنگ های تیره؟

پاسخ: ابتدا رنگ های روشن؛ پوشش دادن اشتباهات بر روی رنگ روشن ساده تر از رنگ تیره است.

سوال: چقدر زمان باید برای درزگیری، آسترگیری و رنگآمیزی صرف شود؟

پاسخ: پس از این که درزگیری دیوار تمام شد و خشک و قابل لمس شد میتوانید آسترگیری را شروع کنید. دو ساعت به آسترقبل از اینکه رنگ آمیزی را شروع کنید فرصت دهید که خشک شود. ضمنا بهتر است به هرلایه رنگ مجزا دو ساعت فرصت دهید که خشک شود و بعد لایه بعدی را اعمال کنید.

سوال: بهتر است رنگ را با آب رقیق کنیم یا رقیق کنندها؟

پاسخ: این کار به نوع رنگی که استفاده میکنید بستگی دارد. رنگهای بر پایه آب، مانند آکرلیک را میتوان با مقداری آب و بدون اینکه پایداری و چسبندگی خود را از دست بدهد رقیق کرد. از سوی دیگر رنگهای بر پایه روغن، بهتر است که با رقیق کنندهای خاص شیمیایی رقیق شوند. مطمئن شوید که رقیق کنندهای که انتخاب کرده اید مخصوص رنگ مورد استفاده شماست. برای مثال رقیق کننده های پلاستیکی باید فقط بر روی رنگ های پلاستیکی اعمال شوند.

سوال: اگر بعد ازسمباده کاری، پاکسازی و بتونه گیری حباب هایی بر روی دیوار ظاهر شد چه کار باید بکنم؟

پاسخ: اگر حباب ها سفت هستند از چکش برای شکستن آنها استفاده کنید اما اگر حباب ها نرم هستند آنها را با دست بشکنید و اگر از چکش استفاده کردید مطمئن شوید که آستر را اعمال کنید.

توصیه ها:

1- نوارهای نقاشی را قبل از اینکه خشک شوند در بیاورید تا از کنده شدن و ضخمی شدن دیوار جلوگیری کنید.

2- حتما متراژ جایی را که میخواهید رنگ آمیزی کنید قبل از خرید رنگ در نظر بگیرید.

3- قبل از کار فرو رفتگی ها را پرکنید و ناهمواری ها را درست کنید و توجه ویژه ای به لبه ها، گوشه ها یا قسمت های زاویه دار داشته باشید.

4- برای دقیقتر کردن رنگی که به دیوار میزنید مقداری از رنگی که میخواهید به دیوار بزندید را با آستر مخلوط کنید و سپس بتونه بزنید.

5- زمانی که باید صرف بتونه گیری، رنگ آمیزی و خشک شدن دیوار شود تقریبا زمانی طولانی است. پس یک آخر هفته را برای پروژه تان در نظر بگیرید تا بتوانید بدون عجله و با کیفیت مطلوب کار را پیش ببرید.

هشدار:

1- تازمانی که دیوارهای رنگ شده خشک میشوند کودکان و حیوانات خانگی را از آنها دور نگاه دارید.

2- هنگام استفاده از نردبان و چهار پایه مراقب گام هایتان باشید. اکثر وقایع مخاطره آمیز به خاطر بی دقتی اتفاق میافتند.

3- اگر سیم یا پریزی را باز کرده اید و محافظتی از آنها صورت نگرفته، حین نقاشی مراقب باشید که آنها را لمس نکنید.

ابزار مورد نیاز:

1- رنگ نقاشی

2- بتونه (آستر)

3- غلتک نقاشی

4- قلم دسته دار نرم

5- پارچه یا پلاستیک رو مبلی

6- نوار نقاشی

7- آب

8- مایع شوینده ملایم

9- پارچه یا اسفنج تمیز

10- تری سدیم فسفات (اختیاری)

11- غلتک دسته دار پخش کننده (اختیاری)

12- پلاستیک رو مبلی (اختیاری)

تبلیغات