فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

بازسازی و کاشی کاری کف در ۹ مرحله

اگر تصمیم به بازسازی حمام خانه خود گرفته اید، در این مطلب، نکاتی ساده درباره کاشی کاری کف حمام و انواع سطوح ارائه شده است که به شما کمک می‌کند کف ‌پوش زیر پای شما با دوام و محکم باقی بماند.

تخمین زمان بازسازی کاشی کاری

جو فرانته، ۳۰ سال است که کاشی کاری می‌کند. او شیفته‌ی کار با مواد کاشی کاری است. وی می‌گوید: من کاشی کاری را بسیار دوست دارم. این کار بسیار زیباست و نیاز به نگهداری و تعمیر زیادی ندارد.

در کاشی کاری، قسمت های نازک و شکننده نیاز به آماده سازی و مراقبت ویژه‌ای دارند. اگر از قسمت هایی مانند ورودی هایی که در معرض رفت‌و‌آمدند و یا کف حمام و آشپزخانه که معمولا مرطوب و خنک تر از بقیه نقاط اند و پوسته پوسته می‌شوند مراقبت نشود، دچار ریختن ناگهانی می‌شود.

فرانته می‌گوید: هر‌زمان می‌خواهم کار جدیدی را آغاز کنم، ابتدا اطمینان حاصل می‌کنم، منطقه‌ای که قصد کاشی‌کاری آن را دارم، به اندازه کافی محکم باشد تا با راه رفتن روی آن خم نشود و همچنین توانایی مقاومت در برابر چرخه ‌های خشک و مرطوب را نیز داشته باشد. با استفاده از تکنیک ها و ابزارهای اصلی، کاشی کاری به نحوی صورت می‌گیرد که همیشه دوام داشته باشد.

بخش اول - مراحل چینش کاشی

تبلیغات

1. بررسی اجمالی کاشی کاری کف

لایه های کاشی کاری
  • تلاش کنید طوری کاشی ها را چینش کنید که تعداد کاشی های کامل به حداکثر برسد و همچنین اندازه کاشی های بریده شده را نیز به حداکثر مقدار خود برسانید.
  • اگر نتوانستید از کاشی هایی با اندازه نامناسب اجتناب کنید، آن‌ها را در جایی قرار دهید که بعداً توسط روشویی پوشانده شود و یا دور از خطوط اصلی دید باشد.
  • از راه رفتن روی کاشی ها تا زمانی که ملات کاشی به مدت حداقل ۲۴ ساعت استراحت نکرده است، اجتناب کنید.
  • تمام برش‌هایی را که برای اره کاری نیاز به اره خیس (wet saw) دارند را نگهداری کنید و سپس اره را به مدت یک روز اجاره کنید.

2. چینش به صورت خشک

اندازه زدن کاشی کاری کف
  • نقطه مرکزی هر دیوار را بیابید و این نقطه را روی زمین علامت‌گذاری کنید. خط عبوری از مرکز اتاق، محل شروع کاشی کاری است.
  • یک ردیف کاشی ،در امتداد یک متر که بیش از نیمی از مسیر اتاق را طی می‌کند قرار دهید. برای برابر بودن فواصل بین کاشی ها از اسپیسر استفاده کنید. این ردیف، اندازه‌ی کاشی هایی که نیاز به برش دارند را مشخص می‌کند.
  • در مرکز اتاق، جایی که خطوط علامت گذاری به خط مرکزی می‌رسند یک کاشی قرار دهید. از یک دیوار (آن را A بنامید) تا نزدیک ترین لبه‌ی کاشی اندازه بگیرید. از بند کاشی شروع کنید و طول ردیف را اندازه بگیرید و مسافتی را که اندازه گیری کرده‌اید، علامت‌گذاری کنید. علامت، نشان دهنده فاصله کاشی تا دیوار است. اگر این اندازه از ۲ اینچ کمتر بود، کاشی مرکزی را از دیوار A دورتر کنید تا برش کاشی بزرگتر شود.

3. چینش به صورت خشک بخش ll

چینش کاشی کاری
  • از کاشی وسط تا دیوار مخالف را اندازه بگیرید (آن را B بنامید). این فاصله را در امتداد ردیف کاشی‌ها علامت‌گذاری کنید. کاشی وسط را در امتداد خط A-B قرار دهید تا زمانی که اندازه‌گیری در دیوار های A و B یکسان شود.
  • بعد از تنظیم خط A و B ، کاشی وسط راطوری علامت‌گذاری کنید که خط علامت بین دیوار های C و D قرار بگیرد. این علامت ها را با خط C-D تراز کنید. مراحل اندازه گیری و تنظیم را برای دیوار های C و D تکرار کنید.
  • متر را به موازات خط C-D بکشید و آن را مجاور یک طرف کاشی مرکزی قرار دهید. متر را در محل تلاقی با گوشه‌ی کاشی علامت‌گذاری کنید. این علامت‌گذاری نقطه شروع شما برای کاشی کاری است.
  • چارچوب در را با اره برش دهید تا کاشی زیر آن قرار گیرد. چارچوب را با اره ببرید و یک کاشی را به صورت تخت به همراه یک تکه مقوای نازک زیر چارچوب قرار دهید (مقوا را برای نشان دادن ضخامت چسب ملات قرار می‌دهیم).

4. ملات کاری نازک بکنید

ماله کشی کاشی و سرامیک
  • سر یک مخلوط کن را به دریل متصل کنید و پودر چسب ملات و افزودنی لاتکس-بدون آب- را مخلوط کنید تا زمانی که غلظت آن مانند مایونز شود. به مخلوط اجازه دهید ۱۰ دقیقه استراحت کند. فقط به اندازه‌ای از این مخلوط تهیه کنید که ظرف ۲ ساعت استفاده، مخلوط تمام شود.
  • با لبه صاف ماله، یک لایه نازک از چسب ملات را روی یک ناحیه ۲ در ۳ فوتی به صورت خط راست بکشید.
  • قبل از خشک شدن خطوط ایجاد شده توسط ماله، با استفاده از لبه‌ی شکاف دار ماله چسب ملات بیشتری بزنید. ماله را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به کف نگه دارید و چسب ملات را به طور یکنواخت با حرکت دست به صورت منحنی های عریض بکشید. وجود شیارها بین چسب ملات به هوا این اجازه را می‌دهد تا هنگام تنظیم کاشی به راحتی خارج شود.

نکته چسب ملات:

هنگام پخش چسب ملات، ماله را محکم روی سطح فشار دهید تا صدای خراشیدن بدهد. اندازه‌ی شکاف ماله باید برابر با ضخامت کاشی باشد.

5.کاشی ها را قرار دهید

قرار دادن کاشی سرامیک
  • یک کاشی را به آرامی کنار متر روی چسب کاشی فشار دهید. با نوک انگشتان و با کمی پیچش مچ دست، کاشی را به سمت پایین فشار دهید.
  • برای تنظیم هر کاشی از همین تکنیک استفاده کنید و یک ردیف کاشی در امتداد متر درست کنید. استفاده از اسپیسرهای کاشی ، فواصل بین کاشی‌ها را تنظیم می‌کند.
  • متر را بردارید و ردیف بعدی را کنار ردیف اول قرار دهید و از لبه کاشی به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. زدن چسب ملات و تنظیم کاشی‌ها را در بخش های ۲ در۳ فوتی ادامه دهید، از مرکز اتاق به سمت دیواره‌ها بروید. هر چند ردیف یکبار، از یک قالب مربع شکل برای بررسی مربع بودن چیدمان کاشی‌ها در کنار هم استفاده کنید.

نکته لبه کاشی:

فشار مداوم انگشت (و تمرین مداوم) به جلوگیری از lippage کمک می‌کند (جایی که لبه کاشی از کاشی های کناری خود بالاتر یا پایین‌تر است).

6. برش نهایی

آموزش کاشی کاری
  • در صورت لزوم، با استفاده از اسنپ کاتر (snap cutter) برش‌های مستقیم ایجاد کنید. هنگامی که قسمت های اضافه بیش از یک اینچ عرض داشت، به کاشی یک ضربه محکم بزنید سپس با فشار دادن دسته به سمت پایین، کاشی را بشکنید. لبه‌های برش خورده کاشی‌ها را با سنگ تیز کنی صاف کنید.
  • برای برش به صورت مستقیم با دور ریزهایی با عرض کمتر از یک اینچ، به کمک دستگاه اسنپ کاتر روی کاشی علامت بزنید، سپس قطعات را به کمک نیبلر (nibbler) یا اره خیس از هم جدا کنید.
  • برای اندازه گیری کاشی گوشه خارجی، یک لبه آن را به دیوار نگه دارید و جایی که کاشی به گوشه می‌رسد را علامت بزنید. کل مسیرهای اطراف کاشی را با مداد علامت بزنید. سپس، بدون چرخاندن کاشی، آن را به سمت گوشه دیگر دیوار منتقل کرده و محل اتصال کاشی و گوشه‌ها را علامت گذاری کنید. محلی که باید بریده شود را با X علامت گذاری کنید.

7. کاشی را ببرید

برش کاشی
  • به کمک اره خیس، کاشی را از محل علامت‌گذاری برش دهید، مراقب باشید که از خط عبور نکنید. سپس کاشی را بچرخانید و در امتداد خط کناری X برش دهید ولی از خط برش اول خود جلوتر نروید. در پایان برش، قسمت اضافی را از دورترین لبه نسبت به خود بلند کنید تا از کاشی اصلی جدا شود.
  • برای ایجاد برش به صورت منحنی، ابتدا به کمک اره خیس برش های موازی در قسمت‌های اضافی ایجاد کنید، این خط ها را تا خط برش ادامه دهید ولی از آن عبور نکنید. سپس قسمت های باقیمانده‌ها را به کمک نیبلر (nibbler) جدا کنید.

8. اتصالات کاشی را با دوغاب پر کنید

دوغاب کاشی
  • بعد از گذشتن یک شب از کاشی کاری، از یک کمچه برای تراشیدن چسب ملات از سطح کاشی و یا درز کاشی‌ها استفاده کنید.
  • مقداری دوغاب را با غلظت کمتر از مایونز مخلوط کنید. به کمک یک اسفنج هر چند وقت یکبار به آن آب اضافه کنید.
  • به اندازه یک ماله دوغاب روی زمین بریزید و آن را با یک ماله لاستیکی که با زاویه ۴۵ درجه نسبت به زمین نگه داشته شده، پخش کنید. ابتدا با حرکت ماله در راستای درزهای کاشی‌، دوغاب را به داخل این درزها هدایت کنید. سپس دوغاب ها را به صورت مورب جا‌به‌جا کنید. از گوشه‌های اتاق به سمت مرکز بروید.

9. دوغاب را تمیز کنید

کاشی
  • اجازه دهید دوغاب به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند. قبل از شروع به شست‌وشو امتحان کنید که سطح کاشی سفت شده باشد. با یک اسفنج مرطوب، دوغاب اضافی را از سطح پاک کنید و به طور مرتب اسفنج را داخل یک سطل آب بشویید و خوب فشار دهید.
  • دوباره صبر کنید تا دوغاب مات شود، سپس با اسفنج تمیز آن را پاک کنید. این کار را تکرار کنید تا کاشی تمیز شود.

نکته پاک کردن دوغاب:

هنگام پاک کردن دوغاب اضافی، زیاد به سطح فشار نیاورید وگرنه با این کار ممکن است دوغاب را از درز‌ها پاک کنید.

تبلیغات