فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

3 نوع تشخیص تداخل سه بعدی توسط BIM

تشخیص تداخل سه بعدی توسط BIM

مدل های بدون تداخل دوباره کاری های عملیات ساختمانی و اتلاف مواد را کاهش می دهد

تداخل شدید
تداخل جزئی
تداخل چهار بعدی روند کار

تشخیص تداخل BIM با تکنیک های هماهنگی سه بعدی، برای کمک به بهبود همکاری بین تخصص ها، کاهش تاخیرها، تلفات مواد و هزینه های مجدد ساخت و ساز، تداخلات را در مرحله اولیه پروژه پیش بینی می کند.

یک مدل BIM بدون تداخل موارد زیر را کاهش می دهد:

  • دوباره کاری تا 36%
  • هزینه های ساخت و ساز تا 30%
  • مدت زمان پروژه تا 22%

دوباره کاری و تلفات مواد هزینه کلی پروژه را 7.25% تا 35% بالا می برد و زمان ساخت و ساز را نیز افزایش می دهد. ابزارهای تشخیص تداخل BIM مانند Navisworks تداخلات را در مدل های سه بعدی وابسته ای که با تلفیق تخصص های مختلف در بستری مشترک خلق شده اند، شناسایی و بررسی کرده و گزارش می دهد. تشخیص و رفع تداخلات در مرحله ی اولیه هزینه، زحمات و زمان را کاهش می دهد.

تبلیغات

چرا تداخلات رخ می دهند؟

تداخلات تا زمانی که سهامداران برای حل مسئله به توافق برسند ساخت و ساز را به تأخیر خواهد انداخت. این انعطاف ناپذیری بر هزینه و زمان بندی پروژه تأثیر می گذارد. تداخلات به دلایل زیر اتفاق می افتند:

  • تداخل اجزای تخصص های مختلف در فضای مشترک
  • کمبود فضای بافر در اطراف تجهیزات
  • تعارض بین روند کار و زمان بندی برنامه ی تجهیزات

Hitech یک مدل مختصاتی سه بعدی MEP با طرح plant room بدون تداخل برای گروه مشاوران European BIM طراحی کرد که به آنها این امکان را می داد تا در هزینه ها صرفه جویی کنند و در مورد مسائلی که باید حل شوند تصمیمات آگاهانه بگیرند.

تشخیص تداخل
تداخلات سه بعدی

تشخیص و برطرف کردن تداخلات

استفاده از نرم افزار تشخیص تداخل مانند Navisworks می تواند هماهنگی سه بعدی را بین تخصص ها تسهیل کند و گزارشات تداخل را بوسیله شناسایی و مشخص کردن فضاها و برخوردها بوجود آورد. تداخلات شناخته شده قبل از نصب می تواند قبل از اینکه به مرحله نهایی ساخت برسد بازبینی، بهسازی و برطرف شود.

3 نوع تشخیص تداخل

1.تداخل شدید (تداخل سخت)

تداخلات شدید

تداخل شدید شامل دو جزئی است که در یک محل مشترک قرار دارند مانند یک داکت که از محل یک خط لوله عبور می کند یا لوله کشی که از محل یک میله استیل عبور می کند. تداخل شدید می تواند بر اساس الگوریتم های قانون محور ژئومتریک یا مفهومی اجرا شده در یک طرح BIM با اطلاعات ثبت شده تشخیص داده شود.

برای تشخیص ژئومتریک محور ابزارهایی مانند Navisworks تداخلاتی مانند میله ای که از محل یک لوله عبور می کند را شناسایی می کند در حالی که تشخیص تداخل قانون محور در مورد اطلاعات قطعات نصب شده، اشتباهات رایج مانند لوله ای که از میان یک دیوار می گذرد یا MEP در مقابل سقف را از بین می برد.

مدل سه بعدی MEP بدون تداخل هزینه ها را کاهش می دهد؛ ضرب العجل ها را رعایت می کند

یک شرکت پیمانکاری عمومی در مسقط، به دلیل تداخلات زیاد در نقشه ها که مساحت وسیعی از 350،000 متر را پوشش می داد، در ساختمان ترمینال جدید یک فرودگاه مهم بین المللی با چالش های دوباره کاری روبرو شد. Hitech مدل REVIT را طراحی کرد و با مدل MEPF سه بعدی BIM در Navisworks ادغام کرد و تداخلات را با کانال QC مناسب شناسایی کرد. شرکت به دلیل مدل ادغامی BIM فاقد تداخل نه تنها به ضرب العجل تعیین شده پروژه بر نخورد بلکه یک صرفه جویی معنی دار در هزینه مشاهده شد.

برطرف کردن تداخلات شدید
تداخلات شدید با BIM

2.تداخل جزئی (نرم)

تداخلات جزئی یا نرم

هنگامی که منطقه بافر یک عنصر شکسته شود، منجر به تداخل جزئی می شود.

لزوم بازه ی فضایی برای سهولت تعمیر در مراحل بعدی در سرویس های MEP رایج است. برای مثال یک یونیت تهویه مطبوع ممکن است برای امنیت و سهولت دسترسی جهت تعمیر نیاز به فضای بافر از یک میله داشته باشد.

تداخلات جزئی اگر نادیده گرفته شوند می توانند باعث مشکلات تعمیراتی و مسائل امنیتی شود. برای مثال اگر یک سیم لخت از کنار خط لوله کشی عبور کند، همیشه خطر ایجاد مدار الکتریکی و یا اتصالی وجود دارد.

ارائه بازه داده ی معنی دار مرتبط با هدف به نرم افزاری مانند Navisworks می تواند تداخلات را طبق مقررات و استانداردهای قابل اجرا شناسایی کند. این مورد به خصوص باید در مکان های پر تردد مانند مراکز خرید، فرودگاه ها و مراکز مراقبت های سلامت جهت تسهیل نگهداری و تعمیرات عملیاتی اجرا شود.

3.تداخلات روند کار یا چهاربعدی

تداخلات روند کار یا چهاربعدی تداخلاتی نظیر برنامه ریزی پیمانکار، تحویل تجهیزات و مواد و همپوشانی زمان بندی کلی روند کار را شامل می شود. بر خلاف تداخلات شدید و جزئی، تداخلات چهاربعدی از تداخلات برنامه ریزی فعالیت های درون هر تخصص نشأت می گیرد که در نهایت بهره وری کل تیم ساخت و ساز را کاهش می دهد. از آنجایی که یک تداخل تأثیری متمادی روی چند تخصص دارد می تواند کار را به وقفه بکشاند و پیمانکاران نمی توانند از عهده آن بر بیایند؛ پس BIM را انتخاب می کنند.

ایجاد یک جدول زمانی توالی ساخت چهاربعدی در Navisworks تاریخ شروع و پایان هر فعالیت را نشان می دهد و به پیمانکار کمک می کند تا فعالیت ها را بر این اساس برنامه ریزی کند. یک فاز بندی سیستماتیک مرحله به مرحله در BIM چهاربعدی امکان روبرو شدن با هر تداخل روند کار را تخمین می زند و از توقف کار در آن مکان جلوگیری می کند تا بهره وری نیروی کار را حفظ کند.

مزایای تشخیص تداخل

متخصصین مختلف از جمله مهندسین ساختمان و MEP از مدل های آرشیتکت ها به عنوان نقطه شروعی برای مدل های مستقل خود استفاده می کنند تا از تداخلات در طول فاز توسعه طراحی جلوگیری کنند.

تشخیص تداخل در مدل های سه بعدی هماهنگ دارای مزایای زیر است:

  • کاهش خطاها
  • یک سایت ساختمانی ایمن به دلیل تخمین دقیق در تمام مراحل ساخت
  • کاهش در هزینه های کلی، تلفات مواد و خطر ریزش
  • بهبود در برنامه ریزی و مرحله بندی
  • افزایش بهره وری و سرعت روند ساخت و ساز

مدل ها و داده های ایجاد شده توسط متخصصین مختلف می توانند برای همکاری بهتر در مدل مستر یا در محیط داده مشترک ادغام شوند.

نتیجه گیری

به کار بردن اجزای تشخیص تداخل در نرم افزار مدل سازی سه بعدی، یک طراحی بدون خطای استوار و بی نقص از نظر تکنیکال را تضمین می کند که می تواند منجر به روند ساخت و سازی مؤثر، مفید و معتبر شود که از نظر دست اندرکارانی نظیر مالکین، مهندسان، معماران و پیمانکاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

تبلیغات