فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

۱۰ نکته حیاتی در مورد نحوه از بین بردن رطوبت دیوارها

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا دیوارهای شما (به خصوص در زمستان) نمناک و مملو از رطوبت است؟ شما می‌توانید اختلاف دمای زیاد بین هوای خارج و داخل را مقصر بدانید. این اختلاف دما، سبب افزایش میعان رطوبت در دیوارها و پنجره ها می‌شود.

علاوه بر آن، طوفان، نشتی لوله یا سقف، عایق بندی نامناسب و ... می‌تواند باعث ایجاد تجمع آب در داخل دیواره های شما شود. این اتفاق باعث تقویت احتمال رشد کپک ها و لک شدن گچ دیوارها می‌شود.

ممکن است چوب‌های سازه‌ای پوسیده شوند یا گچ دیوار شما متورم شود. اگر رطوبت به عایق شما وارد شود، این عایق‌ها به درستی کار نمی‌کنند. در نتیجه، قبض‌های مربوط به گرمایش و سرمایش شما چند برابر می‌شود.

یک خانه آسیب دیده با آب، خطرات زیادی برای سلامتی شما ایجاد می‌کند و ساختار ملک شما را از بین می‌برد. حتی ممکن است نیاز به یک بازسازی اساسی را ایجاد کند.

بنابراین باید سریع، قبل از این که رطوبت به یکپارچگی ساختاری ساختمان شما آسیب برساند، منجر به ایجاد کپک و قارچ های خطرناک شود یا واکنش های آلرژیک تهدید کننده برای زندگی ایجاد کند وارد عمل شوید. قبل از هز چیز به شما توصیه می کنیم با یک گچ کار ماهر صحبت کنید.

در صورت خرید خانه، لازم است به دقت مناطقی را که برای مقابله با باران و دمای پایین آماده نیستند بررسی کنید. نفوذ این عوامل به ساختار خانه نامطلوب است. این اتفاق می‌تواند منجر به آسیب دیدن شدید دیوارها شود.

یک قانون کلی: هرچه خانه قدیمی‌تر باشد، احتمال نفوذ رطوبت بیشتر است. حتی اگر هیچ لایه‌ی نم‌گیری (DPC) هم وجود نداشته باشد و به نظر نرسد که رطوبت وجود دارد (یا بوی رطوبت به مشام نرسد).

خوشبختانه، چندین نکته و ترفند برای خشک کردن دیوار و جلوگیری از آسیب بیشتر وجود دارد. اما در ابتدا، به یک سوال مرتبط می‌پردازیم.

چه عواملی باعث تر شدن دیوارها می شود؟

دانش مرتبط با رطوبت موجود در دیوار به آسانی قابل درک است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رطوبت اضافی وارد خانه شما می‌شود و نمی تواند خارج شود. همان‌طور که در بالا ذکر شد به طور کلی بیشترین علت ایجاد رطوبت، میعانات، نشتی و زه‌کشی نامناسب هستند.

وقتی می خواهید رطوبت دیوارها را از بین ببرید، دشوار است بدانید از کجا باید شروع کنید. به همین دلیل ما چند روش موثر برای کمک به شما در رفع این مشکل مشترک و جلوگیری از تجمع رطوبت ارائه داده ایم.

چگونه می‌توان از تجمع رطوبت در دیوارها جلوگیری کرد؟

رفع رطوبت دیوار

اگر نحوه جلوگیری از ایجاد رطوبت در دیوارها را بدانید، کار دشواری نیست. با شناسایی مکان‌هایی که احتمال تجمع رطوبت در آن‌ها وجود دارد شروع کنید. نکات زیر را در مورد تمیز و خشک نگه داشتن این مناطق دنبال کنید و مشکل رطوبت را از ریشه حل کنید.

1. خانه خود را به درستی تهویه کنید.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید تهویه هوا در منزل است تا در آن تا حد امکان رطوبت وجود نداشته باشد. آیا می‌دانید، حتی فعالیت‌های ساده انسانی مانند تنفس، استحمام، پخت و پز، خشک کردن مو و ... می‌تواند باعث ایجاد رطوبت در دیوارها شود؟

واقعیت این است که همه این آب‌ها باید یک جایی بروند. اگر این آب نتواند از خانه شما خارج شود، خانه شما تبدیل به استخر می‌شود.

ما از شما نمی‌خواهیم که عادت های خود را کاملا تغییر دهید و سبک زندگی خود را عوض کنید. شما می‌توانید برای از بین بردن رطوبت خانه خود از هواکش استفاده کنید (به خصوص در آشپزخانه و حمام).

اطمینان حاصل کنید که این هواکش‌ها مستقیماً به بیرون راه داشته باشد و به جایی مثل اتاق زیر شیروانی شما (جایی که رطوبت باعث مشکلات بزرگتری می‌شود) راه نداشته باشد. بخاطر داشته باشید که هواکش فقط هنگام روشن شدن کار می‌کند. هواکش‌های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی حتی با تایمر یا سنسور رطوبت کار می‌کنند تا رطوبت اضافی اتاق را از بین ببرند.

نکته:

سقف حمام و اطراف قاب پنجره ها را برای کپک سیاه رنگ چک کنید. این نشانه آن است که بخار آب نمی‌تواند فرار کند و شما باید اقدامات اصلاحی را انجام دهید.

تبلیغات

2. عایق کاری خود را بهبود ببخشید.

یک روش عملی برای جلوگیری از رطوبت اضافی نصب پنجره‌های دو جداره با دو لایه شیشه است. این امر باعث بهبود قابل توجه عایق بندی شده و به کاهش اتلاف گرما کمک می کند.

در صورت نصب شیشه دو جداره جدید، بر جریان دریچه تاکید کرده و آن‌ها را باز نگه دارید. این دریچه‌های بالای پنجره‌، فرصت فرار هوای مرطوب را فراهم می کنند. شما هروقت بخواهید می‌توانید برای راحتی خود آن‌ها را ببندید.

3. هواکش نصب کنید.

یک هواکش حمام نصب کنید و به یاد داشته باشید که هر وقت دوش بخار گرفتید آن را روشن کنید. این هواکش، باید هوای داخل حمام را خشک نگه داشته و از تجمع رطوبت بیش از حد بر روی دیوارها جلوگیری کند. همچنین، اگر کف حمام شما کاشی کاری دارد ، همیشه باید حواستان به دوغاب آن باشد.

امروزه انواع مختلفی از هواکش با قیمت‌های مقرون به صرفه در بازار وجود دارد. .

4. دستگاه رطوبت گیر تهیه کنید.

دستگاه رطوبت‌گیر تمام رطوبت اتاق را می‌مکد و از رطوبت و کپک زدن جلوگیری می‌کند. اگر دستگاه شما قابل حمل است، هر زمان که احساس نیاز کردید می‌توانید دستگاه را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کنید (حدود ۳۶-۲۴ ساعت برای هر اتاق لازم است تا رطوبت آن از بین برود).

یک رطوبت گیر کوچک می‌تواند در کمدها، کاروان‌ها ، سوله‌ها، طاقچه‌ی شیشه و زیر شیروانی‌ها جا شود.

در صورت استفاده از دستگاه‌های ساخت رطوبت هوا برای ماه‌های زمستان، اطمینان حاصل کنید که هیچ اتاق در بسته‌ای وجود ندارد که رطوبت آن زیاد شود.

نکته:

رطوبت گیر با بیرون کشیدن آب لباس های خیس به خشک شدن لباس های شما در فضای بسته کمک می کند.

5. از عایق بخار استفاده کنید.

عایق‌های بخار روش خوبی برای کاهش انتشار رطوبت از طریق دیوار، کف و سقف است.

عایق بخار چیست؟

عایق‌های بخار، موادی با ویژگی پوشش دهی به سطح مانند رنگ، ورق‌های پلاستیکی و فویل‌های فلزی هستند که به کاهش بخار آب کمک می کنند.

نفوذ پذیری، اندازه میزان بخار آبی است که می‌تواند از ماده عبور کند. هرچه مقدار نفوذ آب کمتر باشد، عایق بخار بهتر است.

نوع عایق بخار، به این بستگی دارد که رطوبت به داخل خانه شما منتقل می‌شود یا خارج آن. اگر ماه‌های زیادی از سال، رطوبت از هر دو جهت در حرکت است، ممکن است بخواهید به طور کامل استفاده از عایق بخار را کنار بگذارید.

6. رشد کپک را کنترل کنید.

بیشتر اوقات، میعان و به دنبال آن کپک، در قسمت‌های خاصی از خانه شما تجمع می‌کند. این قسمت‌ها می‌تواند پشت مبلمان بزرگ، گوشه‌های اتاق، زیر، رو و نزدیک قاب پنجره‌ها یا داخل بوفه‌ها و کمدهای لباس باشد.

محل‌های مورد نظر را برای وجود کپک بررسی کنید و در صورت وجود، با استفاده از یک پارچه مرطوب یا اسپری ضد کپک آن‌ها را بزدائید و از شر آن‌ها خلاص شوید.

سفید کننده رقیق شده با آب نیز بسیار عالی عمل می‌کند. می‌توانید محصولات دیگر را از فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌های محلی خود تهیه کنید.

خلاص شدن از شر نم و کپک امری مهم است زیرا دیوارهای مرطوب می‌توانند بر روی وسایل و سلامتی شما تأثیر بگذارند.

7. آب‌های اضافی را دوباره، به دور از خانه خود هدایت کنید.

شما می توانید با بررسی این که سقف در وضعیت مطلوبی است، تمام مسیرهای آب باران را به داخل خانه خود مسدود کنید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که خانه شما دارای شیروانی عریضی است تا باران را از دیوارها و پنجره ها دور نگه دارد.

آیا نکته دیگری می‌خواهید تا آب باران را از دیوارهای زیرزمین یا فضای موتور خانه دور نگه دارید؟ با ایجاد شیب در اطراف خانه، اطمینان حاصل کنید که تمام آب های پایین آمده از سقف شما به دور از خانه هدایت می‌شود. ممکن است برای کاهش سطح آب، نیاز به ناودان یا نصب فاضلاب فرانسوی باشد تا آب‌های اطراف خانه را هدایت کنید.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که همه مایعات چکه کننده از تهویه منزل شما به درستی لوله کشی شده باشد تا از خانه خارج شود.

برای فضای موتور خانه، می‌توانید به عنوان اقدامی پیشگیرانه از ورقه‌های پلاستیکی ضخیم روی زمین استفاده کنید تا از ورود هرگونه رطوبت به داخل خانه جلوگیری کند.

به دلایل مشابه، شما باید اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از سیستم‌های آبیاری چمن یا گل‌های شما زمین اطراف خانه را محاصره نمی‌کند.

8. از تمام نشتی ها مراقبت کنید.

اگر می‌خواهید از ایجاد رطوبت در دیوارها جلوگیری کنید، ترمیم نشتی آب امری مهم است. بیشتر نشتی‌ها ناشی از مشکلات لوله کشی است. معمولاً وان‌های دارای نشتی، سینک ظرفشویی یا وسایل آبگرد مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی عامل ایجاد این رطوبت هستند.

علاوه بر این، آب می‌تواند از طریق منافذ سقف مانند نورگیرها، دریچه‌ها یا دودکش‌ها حرکت کند و باعث ایجاد دیوارهای نمدار شود.

شما باید منبع نشت را شناسایی کنید. اگر مهارت کافی ندارید، یک متخصص استخدام کنید و مشکل را برطرف کنید. سعی نکنید با استفاده از لوله های آسیب دیده، درزگیر یا ناودان، خودتان دست به کار شوید. این نوع کارهای پیچیده به مهارت افرادی مانند لوله کش یا سقف ساز نیاز دارد.

نکته:

در حین استحمام، اطراف وان یا دوش خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که آب به دیوارها یا کف نشت نمی‌کند.

9. پنجره های عریض نصب کنید.

پنجره جهت تهویه هوا

هنگامی که به فکر هواکش برای از بین بردن رطوبت هستید، به فکر این موضوع هم باشید که هوای جایگزین از کجا می‌آید و چگونه به خانه شما راه می یابد.

با نصب پنجره‌ها و درهای بزرگ فضای داخلی خود را به خوبی تهویه کنید. آن‌ها را باز بگذارید تا نور و هوا به اندازه نیاز وارد شود. اجازه ندهید که پرده‌ها نور طبیعی را کاهش دهد. نور خورشید می‌تواند هوای داخلی خانه را بدون افزایش هزینه برای انرژی، در سطح سالمی از رطوبت نگه دارد.

10. مصالح ساختمانی خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

مواد مختلف رطوبت را به طور متفاوتی در خود نگه داشته و عبور می‌دهند. به عنوان مثال، یک دیوار آجری نسبت به دیوار آلومینیومی، بیشتر مستعد عبور رطوبت است (ذخیره رطوبت نیز در آن بیشتر است).

همچنین، توصیه می‌شود برای مصالح فضای داخلی ساختمان به جای استفاده پایه ‌ای از گچ، به سراغ بتن بروید. بتن، منجر به ترشح رطوبت می‌شود.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه شما مجهز به مجراهای آب و هواکش، به میزان کافی باشد. مبلمان سنگین را جلوی دریچه‌ها قرار ندهید. همچنین، آشپزخانه و حمام شما باید از سیستم تهویه خوبی برخوردار باشد. از مبلمان چوبی غیر اشباع استفاده کنید.

چند نکته پیشگیرانه دیگر

  • تعداد گیاهان داخل منزل خود را به حداقل برسانید زیرا گیاهان بخار آب آزاد می‌کنند و میزان زیادی رطوبت تولید می‌کنند.
  • همیشه لباس‌های خود را بیرون از خانه خشک کنید.
  • برای سیستم ناودان خوب، هزینه کنید.
  • از پی خانه با استفاده از فیلم‌های ضد نفوذ آب و بافت زمینی (ژئوتکستایل) محافظت کنید.
  • پایه های بتنی ضد آب با ارتفاع 40 اینچ بسازید.
  • نمای بیرونی دیوارها را تا ارتفاع حداقل 20 اینچ ضد آب کنید.
  • برای پوشش دیوارهای پیرامون، توصیه می‌شود که مانعی برای رطوبت ایجاد کنید. این مانع معمولاً از یک لایه پلی استایرن چسبیده به تخته گچ تشکیل شده است.

نتیجه

هرگونه تجمع آب در داخل خانه شما اتفاق ناخوشایندی است. در صورت عدم مراقبت، رطوبت موجود در دیوارها به ساختار ساختمان شما آسیب می‌رساند و منجر به تشکیل قارچ و کپک می‌شود.

خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد تا بتوانید از دیوارهای خشک و بدون رطوبت اطمینان حاصل کنید و نیاز به بازسازی نداشته باشد. پیشگیری بهتر از درمان است!

تبلیغات