فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

چگونه سقف کاذبی را که نشتی دارد تعمیر و بازسازی کنیم

اگر به سقفی که نشتی دارد سریعا رسیدگی نشود می تواند آسیب جدی به خانه شما وارد کند. قبل از تعمیر سقف خانه تان، اطمینان حاصل کنید که منبع نشتی را مشخص کرده و آن را تعمیر کرده اید. پس از تعمیر منبع نشتی، می توانید آب را از پوشش داخلی سقف تخلیه کرده و اقدامات مناسب را برای بازسازی بخش آسیب دیده انجام دهید.

بخش اول - تخلیه آب نشتی

بازسازی نشت آب سقف کاذب

1. دنبال علائم قابل شناسایی رطوبت باشید.

برای تعمیر نشتی مجبور خواهید شد محل نشت آب در سقف را پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که آب از کجا نشت می کند دنبال پانل های پیش ساخته ای که در حال افتادن یا کنده شدن هستند بگردید. همچنین ممکن است متوجه محل هایی از سقف با لکه های قهوه ای رنگ بشوید.

زیر نشتی عایق

2. زیر نشتی عایق یا پارچه های رطوبت گیر پهن کنید.

پهن کردن پارچه های رطوبت گیر یا یک عایق پلاستیکی در زیر سطل از خیس شدن کف و وسایل شما پیشگیری می کند. همچنین زمانی که بخش های آسیب دیده سقف تان را تعویض کردید به شما در جمع آوری نخاله کمک می کند.

تخلیه نشتی سقف

3. یک سطل زیر نشتی قرار دهید.

سطل یا یک ظرف می تواند آبی را که از سقف شما می چکد جمع آوری کند. این کار از آسیب زدن آب به کف جلوگیری می کند و زمانی که شروع به تخلیه نشتی از سقف می کنید به تخلیه آب از سقف کمک خواهد کرد.

تخلیه آب نشتی

4. پوشش داخلی سقف را با یک پیچ گوشتی سوراخ کنید تا آب محل نشتی تخلیه شود.

از یک پیچ گوشتی استفاده کرده و آن را در مرکز محدوده نشتی فرو کنید. سوراخ را دور از قاب بندی های سقف ایجاد کنید. این کار باعث تخلیه آب از سقف شده و می تواند به کاهش آسیب های بیشتر کمک کند. سطل را زیر سقف آسیب دیده نگه دارید تا بتواند زمانی که سقف را سوراخ می کنید آب را جمع آوری کند.

  • اگر آب روی سقف پیش ساخته ی شما انباشته شود می تواند روی سقف سنگینی کرده و سوراخی بزرگ در آن ایجاد کند یا باعث ریزش آن شود.
  • اگر سوراخی بزرگتر ایجاد کنید ممکن است بتوانید راحت تر ببینید که نشتی از کجا خارج می شود.
منشأ نشتی سقف

5. منشأ نشتی را جهت پیشگیری از آسیب های بعدی تعمیر و بازسازی کنید.

حائز اهمیت است که قبل از تعویض بخشی از سقف تان که نشت می کند، منشأ نشتی را درست کنید. منشأ رایج نشتی سقف شامل لوله های معیوب یا شکاف در بام خانه است. زمانی که نشتی را تخلیه می کنید یک متخصص حرفه ای سقف یا یک فنی کار که بتواند منشأ نشتی را درست کند خبر کنید.

  • اگر نشتی زیر فضایی مثل آشپزخانه، حمام یا جای دیگری دارای لوله کشی است، احتمالا همین منشأ نشتی است.
  • نقاط مشکل دار دیگر ممکن است شامل فلاشینگ آسیب دیده ی لوله های پشت بام، ناودان سوراخ، یا نورگیری که به درستی آب بندی نشده است باشد.
  • دلیل دیگر نشتی ها می تواند سیستم تهویه مطبوع خراب باشد. ممکن است لوله های میعانات تهویه مطبوع تان رسوب گرفته باشند که منجر به سرریز شده و می تواند باعث نشتی سقف شوند.
تبلیغات

بخش دوم - جدا کردن سقف آسیب دیده

سقف آسیب دیده از نشتی

1. یک سوراخ کوچک جهت بررسی در پانل پیش ساخته ی سقف ایجاد کنید.

قبل از برش دادن این سوراخ برق را قطع کنید. قبل از اینکه سقف آسیب دیده را تعویض کنید نیاز است بدانید پشت سقف تان چیست. سوراخ مربع شکل کوچکی برش دهید که به اندازه کافی عمق داشته باشد تا بتوانید پانل سقف تان را برش دهید، ولی نه با عمقی که به همه چیز در پشت سقف تان نفوذ کند. اگر پس از ایجاد سوراخ سیم های برق، لوله کشی، لوله های گاز یا داکت های HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) را مشاهده کردید ممکن است برای تعویض سقف تان نیاز به استخدام یک متخصص داشته باشید.

برش سقف کاذب رطوبت زده

2. دور بخش آسیب دیده یک مربع بکشید.

زمانی که مطمئن شدید که به هیچ چیز پشت سقف آسیب نخواهید زد می توانید شروع به برداشتن بخش آسیب دیده سقف کنید. برای کشیدن یک باکس مربع شکل دور بخش آسیب دیده سقف تان از یک قاب مربع استفاده کنید.

  • قاب مربع شکل سوراخی مربعی ایجاد خواهد کرد که وصل کردن آن آسان تر است.
  • اگر آسیب بیشتر از 6×6 اینچ (15×15 سانتی متر) است پس شما باید به دنبال راهنمایی تخصصی برای درست کردن سقف آسیب دیده باشید.

3. اطراف محل آسیب دیده را برش بزنید.

با استفاده از خطوط کشیده شده به عنوان راهنما سقف را با یک اره ی کاربردی ببرید و شروع به جدا کردن سقف کاذب کنید. زمانی که از روی خطوط برش می زنید می توانید از یک وسیله اهرم مانند کوچک برای جدا کردن بخش آسیب دیده پانل پیش ساخته از سقف کاذب استفاده کنید.

  • سعی کنید بیشتر از اندازه ای که نیاز است از سقف جدا نکنید. درست کردن یک قطعه ی مربعی 1 فوتی (0.30 متر) به مراتب آسان تر از درست کردن کل سقف کاذب است.
تعمیر و بازسازی سقف کاذب

4. قطعه بریده شده ی پانل را اندازه گیری کنید.

از یک متر یا خط کش جهت به دست آوردن ابعاد دقیق پانلی که بریده اید استفاده کنید. اندازه گیری قطعه بریده شده ی پانل ابعاد مورد نیاز شما برای قطعه جایگزین پانل را به شما می دهد.

بخش سوم - تعویض سقف آسیب دیده

تعویض سقف کاذب

1. دو قطعه چوب برش بزنید.

از یک اره برای بریدن 2 قطعه چوب تخته سه لا (پلای وود) به ابعاد 0.5×4×9 اینچ (1.3×10×22 سانتی متر) استفاده کنید. این تکه چوب ها به عنوان مهاربند پانل شما عمل خواهند کرد. اگر سقف کاذب را برش داده و رانر فلزی یا سازه سقف کاذب داشتید نیازی نیست که این مهاربندهای چوبی را درست کنید زیرا می توانید به جای آن، مستقیما به رانر یا سازه ها پیچ کنید.

  • از طرفی می توانید برش پانل را تا وسط نزدیک ترین اضلاع قاب ادامه دهید که به شما اجازه می دهد از این مرحله بگذرید.
بازسازی سقف آسیب دیده

2. مهاربندهای چوبی را داخل سوراخ سقف تان پیچ کنید.

مهاربندهای چوبی که از تخته سه لا ساخته اید را داخل سوراخ قرار داده و صاف روی سقف تان بگذارید، در نتیجه یک همپوشانی 2 اینچی (5.8 سانتی متری) بالای سوراخ خواهید داشت. سپس، دو عدد پیچ را به سقف موجود و سازه پیچ کنید. پیچ ها باید بالا و پایین هر قطعه چوب باشد. این روند را در طرف دیگر سوراخ تکرار کنید.

برش پانل سقف

3. قطعه ای از پانل را برش بزنید که 2 اینچ (5.8 سانتی متر) عریض تر و طویل تر از سوراخ باشد.

2 اینچ عریض تر و طویل تر برش زدن پانل جایگزین، یک اینچ (2.54 سانتی متر) اُوِر لَپ از هر طرف ایجاد می کند.

  • به این قطعه Hot patch گفته می شود و تنها برای قطعات کوچکتر از 2×2 اینچ (5×5 سانتی متر) توصیه می شود.
نحوه تعویض سقف کاذب

4. از حاشیه ی هر طرف قطعه ی پانل به اندازه ی یک اینچ (2.54 سانتی متر) اندازه گیری کرده و علامت بزنید.

قطعه ی مربعی پانل را برگردانده و از یک خط کش استفاده کنید و از هر طرف از حاشیه پانل 1 اینچ (2.54 سانتی متر) اندازه بگیرید. سپس، از یک لبه صاف برای کشیدن خطوط افقی و عمودی استفاده کنید تا شبیه قابی با عمق 1 اینچ (2.54 سانتی متر) دور تا دور قطعه پانل شود. این همپوشانی به شما اجازه خواهد داد که پانل جایگزین و سقف خود را در هم ادغام کنید که در نتیجه آن محکم خواهد شد.

نحوه بازسازی سقف کاذب

5. لایه ی پشتی پانل را برش بزنید، لایه رویی کاغذی را باقی بگذارید.

با یک چاقوی کارآمد، لایه کاغذی پشتی و گچ پانل را برش بزنید تا به لای رویی پانل برسید. زمانی که برش می زنید از علامت هایی که پشت پانل زده اید به عنوان راهنما استفاده کنید. سپس از یک کاردک برای کندن دقیق لایه پشتی و گچ پانل استفاده کنید، در نتیجه کاغذ نمای رویی، قابی 1 اینچی (2.54 سانتی متری) دور قطعه پانل شما تشکیل می دهد.

  • اطمینان حاصل کنید که خیلی عمیق برش نمی زنید یا به عبارتی لایه ی رویی را برش نخواهید زد.
  • از لایه کاغذی رویی برای ادغام قسمت های ترمیمی استفاده خواهید کرد.
آموزش تعمیر سقف کاذب

6. لایه نازکی از ماستیک اطراف سوراخ به کار ببرید.

قطعه پانل شما می تواند به وسیله ماستیک سبک یا همه منظوره ی پانل پیش ساخته در جای خود محکم شود. این ماستیک را می توانید به صورت آنلاین یا از ابزار فروشی بخرید. ماستیک را توسط یک ماله به حاشیه های سوراخ بمالید. سپس، با ماله آن را به اطراف پخش کنید در نتیجه به طور یکنواخت پخش می شود.

آموزش بازسازی سقف کاذب

7. قطعه پانل جایگزین خود را داخل سوراخ قرار دهید.

از سمت یک زاویه، قطعه پانل تعویضی خود را در سوراخ قرار دهید. سپس، پانل را طوری تنظیم کنید تا با سقف تان در یک سطح قرار گیرد. تیرک هایی که از قبل پیچ کرده اید به عنوان زیرسازی پانل جدید شما عمل خواهند کرد.

پیچ کردن پانل سقف کاذب

8. پانل را به مهاربندهای چوبی تان پیچ کنید.

برای اتصال قطعه پانل جدید به مهاربندهای چوبی که قبلا درست کردید از مته برقی استفاده کنید. هر گوشه از قطعه پانل را پیچ کنید تا کاملا محکم شود.

  • برای قطعات کوچک تر از 2×2 اینچ (5×5 سانتی متر) نیاز نیست از پیچ استفاده کنید. در عوض می توانید از کاغذ کرافت برای بستن قطعه استفاده کنید.
ماستیک زدن سقف

9. ماستیک را روی سطح قطعه پانل جدیدتان استفاده کنید.

برای پخش کردن ماستیک روی سطح قطعه پانل جایگزین از ماله استفاده کنید. حاشیه های کاغذ رویی سقف را تا جایی که هیچ پیچی قابل مشاهده نباشد و حاشیه قطعه پانل دیده نشود با ماستیک بپوشانید.

  • این کار نیاز به چند لایه ماستیک دارد.
خشک شدن ماستیک سقف

10. اجازه بدهید ماستیک در طول شب خشک شود.

خشک شدن ماستیک را می توانید با لمس دست بررسی کنید. قبل از سمباده زدن و رنگ زدن آن باید اجازه دهید کاملا خشک شود.

سمباده سقف کاذب

11. سقف را سمباده بزنید و ماستیک اضافه را بردارید.

از یک کاغذ سمباده نرم برای سمباده زدن سطح پانل جدید استفاده کنید. استفاده از سمباده دستی را تا زمانی ادامه دهید که قطعه پانل جدید با سقف شما هم سطح شود و نتوانید حاشیه های قطعه پانل را ببینید.

  • می توانید از اسفنج سمباده ای پانل گچی که مخصوص پانل گچی ساخته شده است استفاده کنید.
رنگ سقف کاذب

12. روی قطعه پانل جدیدتان را رنگ بزنید.

سطح قطعه پانل جدید را با استفاده از رنگ مشابه رنگی که برای سقف تان استفاده شده است رنگ بزنید. اگر همان رنگ اصلی را ندارید، ممکن است نیاز باشد کل سقف را رنگ بزنید تا قطعه پانل جدید نمایان نشود. مطمئن شوید که قبل از رنگ آمیزی فضا را اولیت بندی کرده اید. مشاهده می کنید که سقف به خوبی بازسازی شده است.

همچنین بخوانید :
کاشی کاری کف در ۹ مرحله
تبلیغات