فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

BIM و VR: چگونگی تحول صنعت ساخت و ساز

تحول صنعت ساخت و ساز

دستگاه های هوشمند، واقعیت مجازی و فناوری های ابری در حال هموار کردن راه برای مرز جدیدی در بخش ساخت و ساز هستند: بیایید ببینیم BIM و VR چطور می توانند تأثیر گذار باشند

فضاهای واقعیت مجازی برای اهداف مختلفی در زمینه های مختلف مانند بازی و بخش های دیگر استفاده شده است، در حالی که ساخت و ساز آخرین صنعتی است که وارد این عرصه شده و ابعاد مجازی را در مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گنجانده است. شواهد نشان می دهد که ترکیب BIM و VR باعث تحول دیجیتالی این بخش می شود.

این ترکیب موفق مزایای بسیاری به همراه دارد: امکان بررسی پیشرفته کاربری و هماهنگی فضا؛ کنترل های مو به مو و دقیق و به حداقل رساندن خطاهای طراحی پیش از اجرای عملی پروژه. اینها تنها بخشی از مثال های ممکن کاربردهای واقعیت مجازی در ساخت و ساز است.

در واقع معرفی VR به مشتری این فرصت را می دهد تا پروژه را در حالی که هنوز در مرحله طراحی می باشد، تجربه کند. این بدان معنی است که در عین حال که بسیاری از مشکلات در مراحل اولیه شناسایی و حل می شوند، پروژه واقع بینانه تر از مدل سه بعدی در رایانه به نظر می رسد.

تعامل بین BIM و VR

مزایای دیگر تعامل بین BIM و VR عبارتند از:

  • تصویب سریعتر پروژه
  • روابط بهتر با مشتری و سطح بالاتری از رضایت مشتری
  • صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه

طراح می تواند از VR در مراحل مختلف فرآیند طراحی، در سطح مختلف جزئیات (LOD) استفاده کند. به عنوان مثال، یک تجربه VR تنها جهت درک رابطه فضا و گردآوری آن می تواند در یک اتاق غیر واقعی جا بگیرد. یا این تجربه می تواند بسیار واقعی و شناور باشد.

گزینه های لازم برای تصویب VR

واقعیت مجازی (VR) صنعتی به سرعت در حال تکامل است که از چند دهه قبل در برخی از اشکال وجود داشته است (شروع به کار در سال 1968) و طی دو سال گذشته در حال تجربه کردن یک انفجار بی سابقه است.

شرکت هایی که از BIM استفاده می کنند باید آگاه باشند که گزینه های ممکن زیادی هنگام تجربه ی VR وجود دارد.

تصویب VR

نمایشگرهای قابل نصب بر روی سر (HMD) از در دسترس ترین ها مانند: Oculus Rift، واقعیت مجازی Samsung Gear، HTC Vive، Microsoft HoloLens، Google Cardboard گرفته تا گم نام ترین ها وجود دارند.

این ابزار به معماران و مشتریان این امکان را می دهد تا تجربه سه بعدی کاملا شناوری داشته باشند و فرصتی را برای عبور مجازی از کل ساختمان و دسترسی به کلیه اطلاعات مربوطه فراهم می کنند. هنگامی که نیاز به کنترل هزینه ها و رعایت ضرب العجل ها دارید یک نمود بنیادی این اطمینان را ایجاد می کند که همه چیز طراحی شده و برنامه ریزی شده است.

ضبط حرکت در زمان اصلی یکی از اصلی ترین ویژگی هاست. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد که بدون اینکه از موس یا کیبورد برای جستجو در اتاق ها و ساختمان استفاده کند در یک محیط مجازی گشت بزند؛ به صورتی که گویی این محیط واقعی است. برخی سیستم ها حتی سیستم های ردیابی فول بادی را بوسیله چندین حس گر قابل اتصال به بدن گسترش داده اند که این تجربه را تا جای ممکن واقعی می سازد.

به جز این، واقعیت ترکیبی (MR) وجود دارد که واقعیت را با تصاویر و هولوگرام های مجازی ادغام می کند و در حال رواج یافت در پروژه های BIM است. این روش به کاربر کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد ساختمان یا هر یک از اجزای داخلی به دست آورد.

این فن آوری ها می توانند با گذشت زمان تکامل یابند تا جزئیات بیشتری مانند اطلاعات مربوط به محصول و نقشه کشی را ارائه دهند، که در طول مرحله طراحی و در کل چرخه زندگی ساختمان مفید خواهد بود.

تبلیغات

چالش های BIM و VR

یکی از موضوعات کلیدی که می تواند سرعت پذیرش واقعیت مجازی در بخش BIM را کاهش دهد هزینه بالقوه این فناوری است.

گرچه، قیمت فناوری VR اخیراً به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در صورت ادامه این روند، می توان انتظار داشت که این فناوری در سراسر زنجیره ی عرضه ی ساخت و ساز برای شرکتها در دسترس باشد.

برنامه های رایج VR در بخش ساخت و ساز از یک مدل سه بعدی نمایش داده شده در یک محیط مجازی برای اهداف بازاریابی و ارتباطات پروژه شروع می شود. هدف اکنون به جنبه ای دیگر یعنی استفاده از این فناوری برای جمع آوری بازخورد از طراحان، کاربران بالقوه، مشتریان، پرسنل تعمیر و نگهداری در کل فرآیند طراحی، تغییر یافته است.

پذیرش آرام BIM در بخش ساخت و ساز چالش بنیادی دیگری به بار می آورد. با این وجود اجرای آن یک واقعیت انکار ناپذیر است، حال آن که گره خوردن به سبک و روش های سنتی تنها کار شما را منسوخ خواهد کرد.

چالش های BIM و VR

BIM فقط یک فن آوری ابتکاری نیست، بلکه نمایانگر روشی جدید برای کار است. این موضوع از رویکرد جدیدی برای همکاری بین طراحان به واسطه ی همکاری نرم افزاری، ادغام بین فرآیندها و پایداری آنها امکان پذیر است. مدل BIM شامل اطلاعات پارامتری مربوط به ساختمان و اجزای آن مانند موقعیت جغرافیایی، ژئومتری، خصوصیات مواد و عناصر تکنیکال، مراحل ساخت، عملیات نگهداری و غیره است و آنها را در هم می آمیزد.

در حقیقت مشارکت فعال، دسترسی به اطلاعات و هماهنگی های به روز ایجاد شده بواسطه ی به اشتراک گذاری یک مدل واحد خطاها و ناسازگاری ها را به شدت کاهش می دهد، در نتیجه از بسیاری تغییرات جلوگیری کرده و در نهایت هزینه های طراحی را کاهش می دهد.

به همین دلیل، بدون اهمیت داشتن بزرگ یا کوچک بودن پروژه، بازده گردش کار BIM به طور قابل توجهی بهره وری و عملکرد را بهبود می بخشد.

تبلیغات