فارسی بیم ارائه دهنده خدمات ساختمانی شامل طراحی، اجرا، بازسازی و تعمیرات ساختمان

در صورتی که تصمیم به بازسازی خانه خود گرفته اید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است با فارسی بیم تماس بگیرید. کارشناسان فارسی بیم شما را از ابتدا تا انتهای مراحل بازسازی همراهی می نمایند.

سیستم شیشه و روکش ساختمان‌های بلند

روکش ساختمان های بلند

هدف از روکش‌کردن مقاومت در برابر آب و هوای بیرون است و به نمای ساختمان دوام و پایداری می‌بخشد. انتخاب طراحی و نوع مواد برای نمای ساختمان توسط فاکتورهایی مانند اندازه و نوع ساختمان، موقعیت جغرافیایی آن، آب و هوایی که در معرض آن قرار دارد و... تعیین می‌شود. غیر از ظاهر آن، بازده انرژی مهم‌ترین موضوع است. امروزه، بازار انواع مختلفی از مواد برای نما با فراوانی در طراحی و شکل ارائه می‌دهد. کاشی‌های چینی سایزبزرگ و لمینت‌های تحت فشار به دلیل استحکام و زیبایی آن ترند شده اند.

لمینت روکش خارجی (ECl)، لمینت تحت فشار و روکش دیواری چینی برای اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این محصولات ویژگی‌های آنتی گرافیتی دارند و انعطاف پذیری در نصب را ارائه می‌دهند. این‌ها لمینت‌های فشرده تحت فشار و درجه بالا هستند. لمینت‌ها با الهام از رنگ و طرح چوب طبیعی و ضخامت 6 میلی‌متری در 200 طرح سبک پوست رگه درخت و الگوهای چوب مسطح وجود دارند. لمینت‌های مات انباشته یک ظاهر ظریف و آنتیک به نما می‌دهند. روکش UV لمینت ECL محکم، حفاظت فوق العاده در برابر اشعه مضر خورشید و آب وهوای شدید ایجاد می‌کند.

برای طراحی نمای کلی، پارامترهای زیر باید درنظر گرفته شود:

برای انتخاب بهتر است با تعیین این‌که به چه چیزی نیاز دارید، شروع کنید. عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • نیازمندی‌های معماری
  • دستیابی به عملکرد گرمایی (معیار u، معیار g و دمای لایه)
  • انعطاف پذیری (عملکرد قابل تنظیم)
  • استراتژی فعل و انفعالات با سیستم‌های HVAC (نرخ استخراج، تهویه طبیعی)

به غیر از این پارامترها، پارامترهای ویژه زیر نیز تاثیر قابل توجهی بر طراحی و عملکرد نما دارند:

  • بارها
  • نگهداشت (داخلی و خارجی)
  • سرمایه گذاری در مقابل هزینه‌های جاری

مواد روکش

روکش جداسازی محیط داخلی و خارجی از هم
کاربرد اولیه روکش جداسازی محیط داخلی و خارجی ساختمان از هم است. عکس ازA.K.jain

کاربرد اصلی روکش، جداسازی فضای داخلی یک ساختمان از بیرون است به صورتی‌که فضای بیرون به داخل اثر نگذارد. کاربردهای دیگر آن تنظیم نفوذ نور و کنترل تابش و هدایت گرما از خورشید است و همچنین از کسالت و رکود فضای داخل، جلوگیری می‌کند. علاوه براین، سایه‌بان و دریچه کرکره ای اجازه ورود نور را به داخل ساختمان می‌دهد که باعث افزایش راحتی می‌شود.

تبلیغات

وضعیت آب وهوایی را در نظر بگیرید، برای انتخاب روکش باید به ویژگی‌های زیر توجه کنیم:

  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی: مواد روکش باید مانند آلومینیوم و فولاد مقاوت بالایی در برابر زنگ‌زدگی داشته باشند و باید با فولاد گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم و اپوکسی و رنگ PU آماده سازی شود.
  • تمیزکردن و نگهداری: درحالی‌که موادی برای پوشش باید انتخاب شوند که با کمترین سطوح افقی، گرد و غبار کمتری را جذب می‌کنند، چرخه تمیزکردن پوشش خارجی ساختمان باید معین گردد. از سیستم آب‌بندی فشار بالا باید جلوگیری شود و درزگیری باید برای عایق هوا استفاده شود. نمایی که تهویه و عایق‌بندی می‌شود، هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی را تا 70% کاهش می‌دهد.

روکش ساختمان تضمین می‌کند که دمای داخل در سطح ایده ال حفظ شود و هزینه HVAC، تاثیر آن بر محیط زیست و حفاظت از نفوذ آب را کاهش می‌دهد. بخش‌های زیادی از کشور باران‌های سنگینی را تجربه می‌کنند و روکش مانند یک کت عمل می‌کند و نفوذ آب را به داخل ساختار ساختمان کاهش می‌دهد.

نماها با تهویه فعال و غیرفعال طراحی می‌شوند، نمای دوجلدی هوای گرم را افزایش می‌دهد، و با حرکت بین دو جلد از پای می افتد. به علاوه، درساختمان‌های بلند زمانی‌که پنجره‌ها به دلیل فشار زیاد باد باز نمی‌شوند، راه حل، تهویه های غیر فعال هستند که می‌توانند باز و بسته شوند.

تضعیف صوت ماده روکش براساس نوع محیط داخلی و خارجی و با توجه به فرکانس و دامنه نویز و صدای محیط پیرامون تعیین می‌شود، یونیت‌های شیشه ورقه ای با ضخامت‌های مختلف شیشه با PVB صوتی، بهترین انتخاب برای صداها هستند.

اندازه های سطح چهارگوشه تهی
اندازه های سطح چهارگوشه تهی در شکل و اندازه یکتا هستند. معمار زاحا حدید. عکس ازA.K. jain

این روزها انواع مختلفی از سیستم‌ها/مواد روکش استفاده میشوند، مانند چوب، بتن، شیشه، ورقه جامد آلومینیوم، صفحه‌های فشرده آلومینیوم (FR درجه A2)، سنگ‌های طبیعی، فولاد ضدزنگ، سفال، لمینت‌های فشاربالا (HPL) ، روکش مسی، روکش روی، روکش فایبر سمنت برد، روکش کوریان، GFRC و...

سازه قاب نور در ساختمان عمومی
سازه قاب نور در یک ساختمان عمومی، نیویورک

1) شیشه: انتخاب شیشه وقت‌گیرترین ایتم است که نیاز به درنظرگرفتن موارد زیر دارد:

  • پارامترهای انتخابی مانند رنگ، معیار U، انتقال نور ...
  • به دنبال ترکیب ایده ال DGU یا لمینت یا هردو باشید.
  • پرده بین لایه ای مناسب باتوجه به استفاده، داخلی و خارجی انتخاب کنید.
  • انتخاب فرایند شیشه به ازای هر نیازمندی مانند استحکام گرما، جذب گرما و...
  • انتخاب نمای مناسب با شیشه گداخته

2) HPL (لمینت فشار بالا):

برای روکش خارجی محبوب است چون می‌تواند در معرض نورخورشید و شرایط جوی مانند باران، تگرگ و باد قرار بگیرد. این‌ روکش تحت تاثیر تغییرات گرمایی قرار نمی‌گیرد و در مقابل تغییرات شدید آب وهوایی مقاوم است. علاوه بر این، مقدار آب جذب شده را کاهش می‌دهد و حفاظت در برابر آلودگی هوا یا آلودگی شیمیایی را تامین می‌کند.

3) آلومینیوم: در مرحله نهایی نصب آلومینیوم، نکات زیر باید درنظر گرفته شود:

  • انتخاب دما و آلیاژ باتوجه به نوع استفاده آن
  • ویژگی‌های پودر پوشش‌دهی 2603/2604/2605 باتوجه به محل استفاده
  • معیار تحمل بعدی قابل قبول به طورشفاف تعریف شود.

4) روکش روی

روکش روی، یک سیستم خلاقانه است که قابلیت‌هایی مثل عمرطولانی، خاصیت چکش‌خوری، انعطاف‌پذیری، جذابیت ظاهری دارد.

5) روکش دیواری فولاد ضدزنگ

روکش دیواری فولاد ضدزنگ در ساختمان‌های امروزی رایج است و یک اثر معماری قابل توجه خلق می‌کند. برخلاف بیشتر انواع مواد نما، فولاد ضدزنگ در انواع رنگ روغن ها، طرح‌ها، فرورفتگی‌ها، جنس‌ها، انواع رنگ و برجسته کاری در دسترس هستند. بعضی از این جنبه ها دوام را بهبود می‌بخشند و از ساییدگی و پارگی در مناطق شلوغ جلوگیری می‌کند. فولاد ضدزنگ یک ماده فوق العاده تطبیق پذیر است، می‌تواند پیچیده شود، خم شود یا تقریبا به هر شکلی درآید. و همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و قابل بازیافت بودن، یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین مواد موجود است.

نکات زیر را برای روکش فولاد درنظر بگیرید:

  • درجه فولاد را تعریف کنید.
  • روکش موردنیاز را معین کنید، آبکاری فلزی، شن‌شویی، PU روکش شده با حداقل پرده ضخامت مورد انتظار
  • قابلیت تحمل ابعاد مورد انتظار را تعیین کنید.
  • تضمین کنید که تست سایش توسط یک شخص ثالث حرفه‌ای نظارت شود.
  • یک نمونه تایید شده برای معماری کارهای فولادی بگیرید.
  • همیشه برای کاربرد خارجی روکش ها، برندهای ثابت شده را انتخاب کنید.
  • اندازه ها باید برای کاهش اتلاف، بهینه سازی شود.
نمای داینامیک
نمای داینامیک بااستفاده از تکنولوژی

مهاربندی های فولادی ضدزنگ را برای همه مهاربندی ها و بست‌های خارجی درنظر بگیرید. GI می‌تواند برای کاربردهای پنهان داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. مطمئن شوید که کمترین جایگزینی طبق چیزی که تعیین شد، انجام گیرد، و اگر ساختار تحمل بالایی دارد، بهتر است که طول بیشتری داشته باشد. معیار سختی و کشیدگی را برای درزبندی تعیین کنید. درزبندی EPDM بر PVC ارجحیت دارد. مطمئن شوید که رنگ‌ها با بیرون زدگی‌ها منطبق شود و توسط طراح تعیین شود.

6) کاشی‌های چینی و سنگی: نکات زیر را در هنگام انتخاب کاشی سنگی و چینی برای روکش ساختمان درنظر بگیرید:

  • مطمئن شوید که کل مواد از یک تک بلوک تامین می‌شوند.
  • رگه ها باید در یک جهت باشند.
  • تغییرات رنگ درچوب طبیعی باید توسط یک معیار قابل قبول محک زده شود.
  • داشتن لبه های لطیف از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • مطمئن شوید که معیار مقاومت در سوراخ‌ها و شیارها به طوردقیق تعریف شود.

مواد جدید برای روکش ساختمان و صیقل‌کاری

نوآوری مداوم در مواد روکش درکنار عملکرد آنها قابلیت تولید محصولات جدید را دارند که کارامد، اقتصادی و جذاب هستند. شامل:

  • یونیت‌های سنگ‌تراشی بلوک تهی با قدرت بالا که از مواد معدنی طبیعی استفاده می‌کنند و مبتنی بر ژئوپلیمر هستند، نه تنها به کاهش بار ساختمان کمک می‌کنند، بلکه به طور همزمان عملکرد گرمایی بهتری به ساختمان می‌دهند.
  • نمای سبک و پاسخگو که تنفس می‌کند. این نما از مجموعه ای از فایبرگلاس وجهی ساخته شده است که در پاسخ به دمای نما باز و بسته می‌شود و در نتیجه از ورود گرمای اضافی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • نمای دوجلدی ساخته شده از کاشی‌های خاصی است که باعث تمیزی هوای اطراف خود می‌شود. نور UV باعث فعال شدن رادیکال‌های آزاد از کاشی‌ها می‌شود که آلودگی موجود در هوای اطراف را ازبین می‌برد و هوا را برای انسان‌های داخل ساختمان تمیز می‌کند.
  • نمای داینامیک با استفاده از تکنولوژی مدرن، در پاسخ به تغییر محل خورشید، شرایط نور و نیازمندی های عملی، تغییر شکل می‌دهد.
ساختمان های کروم
ساختمان‌های کروم و براق در نیویورک. عکس ازA.K. jain

دنیا به سمت نمای داینامیک می‌رود که امکانات بی پایان دارد و کم‌مصرف است. محصولات قدیمی مانند سنگ، ترکیبات آلومینیوم، قابلیت پاسخگویی به نیازهای درحال رشد معماری را ندارند، مثلا نیازهای مداوم برای موادی که ظاهر و عملکرد خوبی دارند و می‌توانند از پس تغییرات شدید آب و هوایی، گردوغبار، رطوبت و آلودگی بر بیایند.

صنعت روکش یک مجموعه ای از محصولات روکش را پرورش داده است که دوام بالایی دارند و در رنج عظیمی از رنگ‌ها، شکل‌ها و طرح‌ها در دسترس هستند. درخواست‌ها برای نماهای با بازده بیشتر و پاسخگوتر منجر به جایگزینی روکش‌کاری مرسوم با نسل جدید سیستم‌های نمای هوشمند با عملکرد بالا شده است که دارای پارامترهای محیطی، عملکرد و راحتی است.

انواع مواد برای نماها به سرعت درحال رشد است، از سرامیک، آلومینیوم چندلایه/فلزها، تا ETFE، فابریک کوسنی، ETICS چندلایه (سیستم روکش عایق گرمایی خارجی)، تا سیستم نمای گیاهی سبز.

نماهای نسل جدید خود را تمیز می‌کنند، از لحاظ محیطی پویا و حساس در ارتباط و اطلاعات ‌هستند. نسل جدید شیشه‌های پیشرفته، شفاف (اما فوتوکرومیک)، سبک (اما قوی)، امن (بدون فرایند اضافه) و تولیدکننده انرژی هستند.

نماهای پارامتری کاملا پاسخگو، غیرایستا هستند اما از لحاظ جنبشی باعث تغییر ویژگی‌هایی مانند دوام، تولید انرژی و کشاورزی عمودی می‌شوند. نماها جدا از عناصر ایستا، پاسخگو و گویا نیزهستند. اگرچه بزرگ‌ترین مشکل توازن بین هزینه و عملکرد است. این نما مانند پوست ما یک عضو زنده است که در زمان واقعی به هرچه در اطراف آن است پاسخ می‌دهد و قابلیت سازگاری با آن را دارد. این نما قابلیت سرد و گرم کردن خود را دارد و ساختمان دیگر وابسته به مدیریت هوای مصنوعی نیست. محصولات شیشه جالبی مانند مدل PV ، نصب شیشه دی کرونیک، نصب شیشه با روزنه‌های یک‌پارچه، سیستم شیشه بری هوشمند، شیشه الکترونیک که از شفاف تا مات در یک لحظه تغییر می‌کند، دردسترس هستند.

سیستم شیشه‌بری پرده ای

شفافیت، دوام بالا و حفاظت از گرما، شیشه را به یک ماده نمای جذاب برای ساختمان‌های بلند، ، تبدیل می‌کند جایی‌که نیاز به وزن سبک ولی قدرت بالا دارد. شیشه وزنی کمتر از بتن دارد، نمای بیرون را نشان می‌دهد و بادوام نیز هست. محصولات شیشه جدید مزایای بسیاری از جمله کنترل خورشیدی و عایق گرمای پیشرفته دارد. این‌ها روکشی دارند که از نفوذ اشعه‌های UV به داخل جلوگیری می‌کنند، دارای بازده انرژی خوب و حداقل تشعشع نورهستند. شیشه می‌تواند طوری مهندسی شود که حداکثر نور را به داخل تامین کند ولی داخل هچنان خنک باشد.

نمای ساختمان با شکل کج
نما با شکل کج جذاب نیست. عکس ازA.K. jain

روکش شیشه پرده ای یک انتخاب تطبیق‌پذیر است که ماده اصلی آن شیشه است. در ساختمان‌های بلند مدرن، دیوارهای خارجی اغلب از تخته‌ سنگ های بتنی، دیوارهای پرده ای و دیوارهای پیش ساخته بتنی ساخته می‌شوند. دیوار پرده ای توسط شیشه قوسی و رنگی، یک شبکه کلاه‌های آلومینیومی، فولاد ضدزنگ و روکش‌های سنگی قوسی توصیف می‌شود. روکش شیشه پرده ای برای مقاومت در برابر باد، زلزله، نشت هوا و اتلاف زیاد گرما طراحی می‌شود.

نصب DGU (یونیت شیشه ای دوبل) پیشنهاد می‌شود تا سیستم روکش شیشه پرده ای را به یکی از کارامدترین عایق‌ها در اتلاف انرژی، بازده انرژی و ارزش بالای زیبایی تبدیل ‌کند. معایب آن این است که گران است و مشکلاتی در رابطه با امنیت و تابش دارد.

نمای دوجلدی

شکل ساختمان، ارتفاع ساختمان، سرعت باد و اختلاف فشار برروی نمای ساختمان، مهم‌ترین مسائل در طراحی نما هستند:

نمای دوجلدی به دلایل زیر ارجحیت دارد:

  • برای کاهش معیار U به مقدار کمتر از 1W/m2k
  • فعال‌سازی دائمی سیستم سایه‌سازی برای جلوگیری از افزایش بار خنک کننده و بار باد
  • برای اطمینان از کنترل تهویه در محفظه های پوست خارجی

نمای دوجلدی به کاهش اختلاف فشار ساختمان در حفره ی نما کمک می‌کند. به عنوان مثال، فشار باد داینامیک، که نتیجه تندباد است، می‌تواند از طریق بستن محفظه های نمای خارجی، کاهش یابد. نمای دوجلدی خارجی شامل نصب شیشه تنها با شیشه سفید بدون روکش و کمترین مقدار ممکن اکسید آهن است.

از طریق سایه بازتابی، این ساختار تضمین می‌کند که بیشترین درصد تابش خورشیدی به بیرون منعکس می‌شود و به گرمای فضای داخل کمک نمی‌کند. نمای داخلی با روکش شیشه ترموپان پرگاز که حد گرمایی دقیق پوسته است، ساخته می‌شود. نمای دوجلدی توسط جریان‌های هوای صعودی توصیف می‌شود که درنتیجه بهره گرمای خورشیدی و از دست دادن انتقال به وجود می‌آید. گرادیان گرمایی افقی باید در شرایط آب وهوایی گرم در حفره هوا در دمای بالای بین روکش شیشه تک و سیستم سایه‌سازی و دمای پایین بین سیستم سایه‌سازی و روکش شیشه ترموپان گسترش پیدا کند.

نمای ساختمان با شکل یک ظرف
به شکل ظرف. نیویورک. عکس ازA.K. jain

نمای تغذیه هوا مزیتی که دارد این است که تلفات انتقال در هنگام روکش شیشه ترموپان از طریق تغذیه هوا دوباره به دست می آید. بهره خورشیدی تغذیه هوا را تامین می‌کند، و پوست شیشه خارجی در هوای بارانی، حفاظت را در هنگام تهویه فراهم می‌کند. نمای دوجلدی که می‌تواند به عنوان توده هوای شبه تازه عمل کند، نیاز به توده هوا را در ساختمان از بین می‌برد. این یک مزیت قابل توجه در ساختمان‌های بلند است. دمای هوا در فضای بین لایه‌های نما بسیار بالاتر از دمای هوای بیرون در هوای گرم است، که این می‌تواند یک ایراد باشد. برای مقابله با این موضوع، مهم است که سیستم تهویه، سیستم هوای خروجی و تهویه هوای کمکی با هم یکی شوند.

انتخاب روکش شیشه

اصطلاح شیشه رنج وسیعی از معنی را در زبان معماری دارد، مانند ماده شفاف، نیمه شفاف و مات. شیشه با نیاز به رسیدگی پایین یک اصطلاح تجاری است. انواع روکش‌هایی در دسترس هستند که انباشتگی گردوغبار را برروی سطح شیشه کاهش می‌دهند درنتیجه نیازمند نگهداری کمتر هستند. بازار انواع زیادی مواد روکش شیشه دارد که می‌تواند باتوجه به موارد زیر انتخاب شود:

  • نور مستقیم پخش شده از داخل ماده یا شفافیت
  • مقدار نوری که به داخل می‌آید یا عبور مرئی
  • مقدار تابش گرمایی منتقل شده از داخل ماده که توسط ضریب بهره گرمای خورشیدی اندازه‌گیری می‌شود
  • مقدار گرمای هوا که از طول ماده می‌گذرد توسط معیار U اندازه‌گیری می‌شود

سیستم ساپورت و طراحی جمع آوری باید با درنظر گرفتن فاکتورهایی مانند سایزهای در دسترس مواد روکش شیشه، ظرفیت، قدرت ساختاری جمع آوری، راحتی نصب و نگهداری و جذابیت ظاهری انجام شود. ماده روکش شیشه با ضریب بهره گرمای خورشیدی (SHGC)، معیار U کم، انتقال مرئی بالا، شفافیت مناسب براساس مکان و جانمایی، انتخاب ایده آلی است. فاکتورهای دیگری که باید در نظر گرفت قدرت ماده روکش شیشه، نگهداری، مقاومت در برابر شکست و خراش و نحوه تغییر آن در طول زمان است.

مشکل اصلی با پنجره سقفی، اثر گلخانه ای پنهان در فضای بسته به جای اتلاف گرما است. همراه با جهت پنجره سقفی، رنگ آمیزی سنگین شیشه یا روکش شیشه پلی کربنات نور روز را کاهش می‌دهد، که این با هدف اصلی داشتن پنجره سقفی متناقض است. در طول انتخاب شیشه یا روکش شیشه پلی کربنات، بهینه سازی نور در مقابل مشخصات بهره گرمایی، امری ضروری است. روکش شیشه باید شیشه‌ای با انتشار کم (LOW E) باشد. یونیت شیشه‌ای دوبل (DGU) با مانع گرمایی در آب وهوای بسیار گرم ضروری است. درهم جوشی سرامیک، رنگ آمیزی انواع دیگری از انتخاب‌های ترمیمی برای نمای روکش شیشه است.

شیشه لمینت
شیشه لمینت با زیرلایه های PVB و شیشه

نصب شیشه باید با مهارت کامل انجام شود. به دلیل فشار گرمایی، وقتی که اختلاف دما بین قسمت‌های مختلف شیشه وجود داشته باشد، شکست شیشه اتفاق می افتد. این موضوع بیشتر درتکه‌های بزرگ شیشه عایق شده محکم با جذب گرمایی زیاد یا روکش انعکاسی رایج است. بیرون شیشه بیشتر از داخل شیشه گرم می‌شود به دلیل این‌که روکش تابش گرمایی خورشید را به گرمای محسوس تبدیل می‌کند. شیشه بیرونی منبسط و خم می‌شود، وقتی در مکان قرار می‌گیرد، در هنگام جمع آوری دچار شکست می‌شود. از آنجایی گارانتی سازندگان، شکست شیشه را پوشش نمی‌دهد، این موضوع باید در مرحله طراحی درنظر گرفته شود.

پنجره بندی

پنجره بندی از ساکنان ساختمان در برابر عوامل طبیعی مانند باد شدید، باران، صدا، آتش، موریانه، رطوبت و مسائل امنیتی حفاظت می‌کند. در ساختمان‌های بلند، بارهای باد نقشی اساسی در تحمیل قدرت ساختاری و تعیین ضخامت ماده روکش و ساختار حمایتی استفاده شده دارد. قبل از ساخت پنل‌های پوششی، همه این پارامترها باید درنظر گرفته شود و تاثیر آن‌ها محاسبه شود. بار بادها بر طبق IS 875 محاسبه می‌شود. مشخصات ایستا اضافی (بارهای طوفان) مطابق با معیارهای IS انتخاب می‌شود.

این پروفایل‌ها برای استفاده درروکش شیشه دوبل طراحی شده است و اگر سایه طبیعی تامین نشود، شیشه کنترل گرمایی استفاده می‌شود. در هنگام انتخاب پنجره برای بازده انرژی، درنظر گرفتن رتبه عملکرد انرژی موضوعی مهم است که باید درنظر گرفته شود. این به انتخاب پنجره‌هایی با فاکتور U پایین و SHCG کم کمک می‌کند که ذخیره انرژی را در هوای گرم و سرد ماکزیمم ‌کند. همه فاکتورهای U و SHGC یونیت به جای فاکتورهای U و SHGC مرکز شیشه (COG) درنظر گرفته می‌شود. همه عددهای یونیت به درستی برروی عملکرد انرژی محصول بازتاب دارد. پنجره‌های کم مصرف بعد از انتخاب و نصب صحیح، هزینه‌های نور، گرمایشی و سرمایشی را به حداقل می‌رسانند. بهبود عملکرد پنجره نیازمند طراحی، انتخاب و نصب است.

نمای سبز ساختمان
نمای سبز پیشنهادی هتل ادیبل، لندن

برای شرایط جوی، پروفایل‌های uPVC که چندلایه هستند، باید حداقل ضخامت 2.5mm را داشته باشند. ضخامت 18mm شیشه شفاف و سخت افزار سیستم چندقفله پیشنهاد می‌شود. این سیستم‌ها قدرت بالایی در تحمل تابش شدید خورشید، گرمای شدید و رطوبت دارند. این به این معنی است که تا سال‌ها خبری از رنگ و رورفتگی و خرابی سیستم در و پنجره uPVC نیست. همچنین با طراحی چندلایه، کنترل صدای بهتر و عایق گرمایی می‌تواند حاصل شود. وهمچنین احتمال نشت صدا، آب و هوا را از بین می‌برد.

سیستم‌های دروپنجره جذاب، مطمئن، خلاقانه و بادوام برای هردو کاربرد داخلی و خارجی، ترکیبی از شکل، کاربرد، استفاده آسان، امنیت و عملکرد هستند. راه حل باید به نور طبیعی اجازه ورود دهد درحالی‌که آب و هوا، صدا، گردوغبار،باران و آلودگی را دور نگه می‌دارد. مکان‌های تجاری و مسکونی نیازمندی‌های متفاوتی در طراحی، کاربرد و عملکرد دارند.

جاسازی نیازمند ویژگی‌های بالاتری است و باید قادر به جلوگیری از تصادف براثر باد شدید باشد. یک بازوی سکون به نام بازوی سکون ضدضربه می‌تواند در پنجره‌ها وجود داشته باشد، که می‌تواند از صدای برخورد پنجره‌ها براثر بادهای شدید جلوگیری کند. نماهای تهویه ای یک ترند درحال رشد هستند. لمینت‌های چگالی بالا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نمای تهویه ای در دیوارهای بدون بریدگی هستند. نماهای تهویه ای یک اثر خوب برروی دیوارهای بدون بریدگی ساختمان دارند و اجازه تنفس را که برای طول عمر ساختارهای RCC ضروری است را به ساختار می‌دهند.

شیشه لمینت

دو نوع شیشه لمینت وجود دارد:

1-لمینت PVB

2-لمینت EVA

رنج شیشه لمینت با لایه‌های PVB مخصوص سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند. این روکش نیاز به پخت و حائل شیشه ندارد و قابلیت نظارت شفاف را افزایش می‌دهد.

نمای سبز و تنفس

هدف نمای سبز و تنفس در سازه‌های بلند، خلق فضای سبز در نزدیکی ساکنین است. دفترهای مشرف به باغ‌ها با پنجره‌های قابل باز شدن که اجازه ورود نسیم تازه از گیاهان را می دهد، تجهیز شده اند. این نما یک خرده آب وهوا خلق می‌کند که در مقایسه با سطوح با روکش فلزی یا مواد معدنی کمتر مستعد جذب گرما از تابش خورشید است. در اثر تبخیر، دما نسبت به مجاورت آن‌ها کمتر است.

این ایده توسط یک معمار مالزیایی به نام کن یانگ با نماهای سبز خود مانند برج منارا بوستد پیگیری شد. دیوارسبز با گیاهان صخره‌نوردی برگ‌ریز، می‌تواند بهره خورشیدی داخل ساختمان، صدای خیابان و بار انرژی را کاهش دهد. و همچنین می‌تواند یک اثر دودکش بین نمای گیاهان و قسمت بیرونی ساختمان تولید کند، یعنی گرما را از ساختمان دور ‌کند. باغ عمودی نما به خوبی از بیرون و داخل ساختمان قابل رویت است.

این سیستم از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: کشتگر و داربست. ابعاد کشتگر با عمق 1 متر و پهنای 1.4 متر در نما است. این از بتن سبک ساخته شده است وبه اندازه کافی وسیع هست که کارکنان به آن دسترسی آسان داشته باشند. داربست شامل یک ساختار آلومینیومی ترکیبی از میله و چوب جداکننده است. عایق آب شامل شن و یک تور ژئوتکستایل که برروی یک فایبرگلاس با ضخامت 2 میلی متر قرارگرفته است، می‌باشد.

روکش بادی مرکز تجاری
روکش بادی یک مرکزتجاری، نیویورک، عکس ازA.K. jain

کاشت گیاهان متعادل شامل 70% خاک، ترکیب شده با 10% شن رودخانه و 20% کود است. این سیستم ساختاری به دلیل باراضافی خاک دیوار سبز، آب و بارهای دیگر (انسان‌ها، باد، ارتعاش و...) طراحی می‌شود. دیوارهای سبز باید در مقابل سرعت زیاد، جایی‌که احتمال آن وجود دارد، بادها و تندباد ها در گوشه‌های ساختمان و مناطق مستعد خطر محافظت شود. فضای کافی باید برای کاشت اختصاص داده شود تا بدون وقفه رشد کند و کارکنان فضای کافی برای کار داشته باشند.

روکش ساختمان به عنوان یک تعدیل‌کننده محیط زیست

روکش‌های ساختمان برای برقراری یک تصویر همزمان طراحی می‌شوند. این موضوع باید با درک پیچیدگی اقتصاد، محیط زیست، آب و هوا و تکنولوژی که باهم به عنوان تعدیل‌کننده محیط زیست عمل می‌کنند، باورپذیر ‌شود. هدف سیستم روکش دستیابی به دوام بالا و همچنین جنبه‌های دیگر پروژه مانند مادیات، قابلیت ساخت و بودجه است. این بر عملکرد و بهینه‌سازی تمرکز دارد. همه نماها تشکیل شده از دو ترتیب است: اول همراه بودن ساختار اصلی به همه شرایط ایستا و دیگری سیستم ساختاری است.

پنل‌های پیش‌ساخته می‌توانند از جنس فولاد، بتن یا سیستم‌های پنل ساندویچی GRC بسیار سبک باشند. دیوار پرده‌ای می‌تواند برروی سیستم نمای آلومینیومی که خودتمیزکننده است و نگهداری آن آسان است، به عنوان عایق گرمایی عمل کند. به عنوان مثال، نوار برنزی، یک آلیاژ ساخته شده از قلع و مس یک رنگ خرمایی گرم را برروی سطح نشان می‌دهد.

نتیجه

روکش اهداف مختلفی را در خلق یک محیط داخلی کنترل‌شده، حفاظت ساختمان از شرایط خارجی، جلوگیری از انتقال صدا، عایق گرمایی و ظاهر ساختمان پوشش می‌دهد. روکش ساختمان حریم خصوصی و امنیت را حفظ می‌کند، دسترسی به تهویه و محیط بهداشتی را فراهم می‌کند و از شیوع آتش جلوگیری می‌کند. ویژگی‌های آن مانند مقاومت دربرابر موریانه، عایق آب، دوست‌دار محیط زیست و رنج گسترده ای از رنگ‌ها و طراحی‌ها، روکش ساختمان را تبدیل به یک ترند می‌کند.

روکش خارجی نقش مهمی را در استحکام ساختمان بازی می‌کند. نما در تهویه طبیعی، محافظت از نور خورشید و پراکندگی جذب گرمایی کمک‌ کننده است. و همچنین در جذب آب هنگام بارندگی کمک می‌کند و آب باران را دور می‌کند و امنیت ساختمان را حفظ می‌کند. یک روکش به خوبی تست شده، نصب شده و نگهداری شده امنیت در برابر آتش را نیز فراهم می‌کند.

تبلیغات